Alla inlägg den 16 januari 2011

Av Lena - 16 januari 2011 14:06

..ja, vädret alltså. Igår pendlade det mellan 20-25 grader kallt och man frös ända in i märgen. Innan klockan var 23.00 var det bara -5 och ett skönt väder.

Vi började raskt planera för skidturer och sånt som söndagsnöje....Men då vi vaknade var det snöstorm och pinblåst! Nån ny SMHI-varning att man ska hålla sig från vägarna osv. Ja, det blev gym istället och Vinterstudion igen.

 

Igår var vi på bio och Svinalängorna. Oj, oj, oj vilken stark film som var både sorglig och hemsk och ibland fylld av igenkänning från 70-talet. För den som inte vet vad den handlar om så är det en filmatisering av den självbiografiska boken med samma namn, beskriver en 10-12årig finsk/svensk flickas tillvaro med supande föräldrar, hennes slit med att behålla nån sort normalliv med skola och kamrater men också sköta alllt från lillebror till klä på en asberusad farsa till att laga mat eller städa upp hundskiten som nån missat inomhus m.m Det är en tragisk beskrivning av ett livsöde som man antar att så många barn delar med filmfiguren.

Handlingen fick mig att tänka på en ung släkting som levt i sådan misär under en del av sitt liv, jag tror att man fattar kanske lite mer nu om hur det är från ett barns perspektiv....fruktansvärt!

 

Vi var helt uppfyllda av filmen och pratade väldigt mycket om handlingen och vilka tankar den gett...

Vilken skillnad det är att se en film som ger tankar och samtal efteråt jämfört med en som s.a.s stannar kvar i biosalongen då man går därifrån.

...fast, ibland behöver man väl såna filmer också, antar jag.

 

Vad mer? boktips? Det kom en bok på posten som jag ska försöka läsa den närmsta tiden. Författarna heter Åsa Träff och Camilla Grebe och den heter "Någon sorts frid". En psykologisk spänningsroman verkar det vara, kan nog bli bra. Ska bara kämpa igenom Presidentens hustru först...det går tungt med den. Men jag tror jag vet varför,  - måste kolla synen eftersom glasögonen är svaga, - jag envisas att läsa innan jag somnar och det faller ju på sin orimlighet.

De böcker som jag läser under andra tider på dygnet går betydligt lättare att läsa.....

 

ja, men då är det väl färdigskrivet för idag tror jag. Dags för lite strykning och lite jobbförberelser och sen lite sjungande...om inte snöstormen stoppar min framfart.

 

ha de

 

mortuta

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards