Alla inlägg den 31 mars 2011

Av Lena - 31 mars 2011 16:44

Vadå tänker du som läser? Slut på mjölk?.....slut med snö?......slut med orken eller kanske rent av orden?

Nej, jag tänkte faktiskt på nåt så konkret som SAAB. Hörde nyss på radio och läste i tidningen att det numera inte betalas ut något från Trollhättans fabrik och att de flesta underleverantörer har mist sina ordrar från den nyss nämnda fabriken.

Tänk, ska det, inom en hyfsat snar framtid inte rulla några såna bilar på vägarna längre. ja, ja....för mig är ju märket Saab synonymt med min första lilla beigea V4....och den sorten har ju retat folk tillräckligt för ganska länge sen. Kan ju inte påstå att fuktiga tändstift och igenfrusna dörrar (som man fått knyta ihop med julklappssnören eller långa halsdukar) är det som jag saknar varje dag. Inte heller den gröna Saab som av någon anledning alltid tutade (på egen hand) varje gång vi svängde till höger.....måste ha varit något politiskt tecken att man skulle bli vänsterinriktad, eller? Mitt förhållande till bilar har alltid varit lite vingligt, trots att det varit långvarigt och utan avbrott. Bilar, enligt mitt sätt att se det ska vara nåt som ALLTID ska fungera och helst inte kosta speciellt mycket, ska vara bekväma och rymma allt som jag vill ha med mig, vara "nåt-så-in-i-h-vete" trafiksäkra eftersom jag är extremt åkrädd.....men får jag köra själv går det mycket bättre. (synd att maken är av samma skrot och korn....så jag förlorar oftast i kampen om ratten). Vår bilpark som passerat genom våra händer (och plånböcker) har verkligen varierat från de första årens rent skrot, rappel och elände till en del riktigt komfortabla pärlor.

Min åkrädsla har numera nästan försvunnit efter att vi skaffat oss en såndär högbent SUV, då ser jag mer än förut och kan ha koll på allt. (Sa jag att jag är både nyfiken och utrustad med kontrollbehov i stora mått?)

Så....lilla Saaben, frid över ditt minne, det blir inga fler av din sort.

 

Nej, allrvarligt talat..... egentligen tror jag mest att jag blir ledsen över att ännu en, åtminstone tidigare stor svensk stor industri försvinner. Och då inte bara från Sverige utan mer konkret stängs, ljusen släcks och grindarna låses för alltid. Vad ska hända i den orten? Det är ju tveksamt om det kommer en stor ersättningsindustri dit. Vad skulle det då vara i så fall? Kanske ett nytt kärnkraftverk som ska försörja oss för all framtid? Nja, skulle inte tro det....


Vad mer att filosofera över denna dag?


Har ägnat stor del av dagen åt att höra 16-åringar göra redovisningar om något som anknyter till Tema USA....på engelska.

Herregud vad de är duktiga! Det var bara att luta sig tillbaka och njuta av intervjuer, radioprogram, föredrag och mycket annat.

Inser att dagens 9:e klassare är ohyggligt mycket bättre än vad min generation var vid samma ålder. Detta mycket tack vare online dataspel som många av killarna ägnar sig åt, filmer spelar givetvis stor roll och så många många fler faktorer förstås.

Jag hade inte alls det stora ordförrådet och kanske inte heller modet att prata så mycket som dom gör. Det fanns nog inte ens i 70-talets läroplan att man skulle prata och berätta på främmande språk.....nej, då gällde det att läsa och svara på uppgifter. Undrar hur dom tänkte att man skulle göra då man väl stötte på nån som inte förstod svenska. Skriva en lapp kanske?

Hurra för den annan syn på språkstudier!!!


Nu står hunden i dörröppningen och stirrar uppfodrande på mig.

"nå...ska vi inte gå iväg nu då?" tycks han säga till mig. Ingen kan se mer ledsen och övergiven ut än han.

Okej då, jag går väl ut i kvällsolen en sväng innan middagen...

 

ha det gott alla


mortuta

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards