Direktlänk till inlägg 7 april 2011
Vad vore lärarlivet utan en stunds fortbidlning då och då? Jo, tomt och innehållslöst....det är då säkert.
Jag kom nyss hem efter en mycket berikande och inspirerande läroboksträff innehållande tips om hur man jobbar med klassiker, genre-diskussioner och övningar som man direkt kan göra med eleverna. Åh, jag är så sugen att prova detta
Fast....det bästa med denna träff är nog att jag fått bekräftelse på att mina ideér och tankar om hur man kan jobba med svenska. Det är så skönt att se och höra att det sätt som mina kollegor och jag diskuterat fram är bra. Just det, riktigt bra!
Vi övade oss på krönikeskrivande, min favvostil.....lite så här som i bloggen....alltså, ta nåt aktuellt ämne som du funderar över, skriv ur ditt perspektiv, twista det lite och fortsätt med dina tankar...
Min text behandlade sportkommentatorer som pre-rapporterar, direkt-rapporterar och post-rapporterar varenda j-la hockeymatch timme ut och timme in....ja, ni minns kanske gårdagens blogginlägg....Jag fattar inte hur de orkar älta så oändligt mycket.
"Tom-tuggande" skulle man kunna beskriva det som.
För stunden kan man se ett bra exempel på det, i Skellefteå ishall har brandlarmet gått och tusentals människor måste evakuseras och så. I väntan på nedsläpp ska reportrarna prata om ingenting och ingenting och så vidare....det är en konst det, eller hur?
Vad mer att reflektera över idag?
Skitväder
Gråsvart blötsnö
Snart stora mello-festivalen
maken på väg hem från Baskien
stegräknartävlingen på jobbet går vidare
tvätthögen den bara växer och jag stoppar huvudet i sanden....
Jas Gripenplanen har ingen bränsle
kommunalrådet har inte skämt ut sig alls denna vecka
stora flickan verkar köpa hus nu
lilla flickan verkar krama en britt
sonen ordnar ny teknik till mor
...det var väl allt....
Puh, nu trampar Kenzo runt och det är dags för 5000 nya färska steg innan sängen väntar
Mortuta
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | |||||||
4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 |
10 | |||
11 |
12 | 13 | 14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 | 21 | 22 |
23 | 24 | |||
25 | 26 |
27 |
28 |
29 | 30 |
||||
|