Direktlänk till inlägg 4 maj 2011

Hallå? Var tog våren vägen?

Av Lena - 4 maj 2011 07:03

Snön yr i luften och det är kallt och blåsigt.

Trots att hjärtat vill nåt annat, är jag tvungen att än en gång ta på långkalsongerna igen. Skit också! Det som kändes så bra, det där med solig stund på altanen och bara lilla koftan på vårpromenad.

Jaja, det är väl bara att göra det bästa av det och klä på sig och härda ut. Vet ju att det faktiskt kommer att bli bättre...tror jag i alla fall.


Tänk vilken skillnad det är på förhållningssätt till vad man gör, råkar ut för och annat som sker runt omkring. Somliga människor betraktar det mesta med negativa ögon, som om saker som händer får dåliga konsekvenser och kan aldrig bli något annat....Alltså så här kan det ju låta: " jaha, det är dåligt väder just nu och det kommer säääkert att bli en riktigt usel helg/midsommar/sommar/semester, för så är det ju". Eländen tas ut i förväg på nåt vis.

Det kan också låta såhär; " Den här maten som jag lagat och lagt ner tid på är säkert jätte-äcklig, ingen behöver äta...så det så" eller om det sker något som avviker från det invanda så ser man först till det som kan gå fel eller förutspår att man själv får någon form av omak....min erfarenhet är att denna typ av människor väldigt sällan ser vinster i vad som händer eller om det kan bli roligt eller annorlunda på nåt vis.


Tänk så trist att leva sitt liv i den här andan. Oj, oj!

Min egen reaktion då jag möter dessa människor, på jobbet eller i mitt privata liv blir att jag blir "överpositiv" och verkligen stenhårt försöker se de bra sakerna som kommer ut ur livet. Alltså som..." dåligt väder idag, jamen då kan det ju bli varmt och skönt imorgon igen....eller så är det så mysigt att klä på sig lite mer och njuta av det"


Givetvis inte i alla lägen och i alla ämnen, det vore ju absurt och rent av dumt.....men i ganska stor grad. Jag inbillar mig att det är lättare att leva med en positiv livsinställning till både stort och smått.



Idag ska jag gå på jobbet och peppa min elever att det är kul med Voltaire och Don Quijote, prepostioner och annat matnyttigt. Klappa mina kollegor på axeln och säga att världen inte rasar samman för att man lektionen blev som man tänkt sig och sen övertala maken att det inte är nån större mening med att bli arg på dammsugaren.....


Wish me luck


Mortuta

 
 
calma-s

calma-s

7 maj 2011 22:23

Hej där
Men,åhh,stackare,du ska ha varmt nu*L*,,
Ja,här nere är det gott,vi har varit på landet o fejat idag,
Hoppas mitt lilla inlägg värmde lite iaf
Jag har avrit på lite bloggtorka ett tag,det blir så ibland,men sån är jag
Ha det bäst,,kram från Calma:=)

http://calma-s.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards