Direktlänk till inlägg 29 maj 2011

Regnet det bara öser ner....

Av Lena - 29 maj 2011 10:35

...men jag är då inte alls blöt om vare sig skor och strumpor. Nej då, sitter inomhus och studerar regnet som studsar mot asfalten. Det är en sån där söndag med brasan sprakande i kakelugnen, kaffekoppen i närheten och Tomas Tengby/Anna Mannerheim pratande i radion i bakgrunden.

Alltså rätt behagligt.


Dagens tankar?


Tja, fotbollen igår var ju för en gångs skull rätt rolig att titta på. Är inget större fan av att titta på fotboll på tv, tycker mest att det är jobbiga kommentatorer som hojtar och "besserwissrar" hela tiden. Men alltså....den här gången var det rent underhållande att titta på matchen. Försökte länge hålla på Man.Un men det sprack efter ett tag, var tvungen att förena mig med maken på Barca-läktaren. Höll mig dessutom vaken HELA matchen, vilket är väldigt ovanligt.


Tvprogram och filmer är annars ett av det lättaste sätten för mig att få en, välförtjänt eller inte, tupplur nästan oavsett vilken tid på dygnet det är. 

Det är oräkneliga "skitbra, den här måste du bara se"-filmer som jag snarkat mig igenom. Både på bio och i hemmasoffan. Trist sällskap? Jajamen, fråga vem om helst i min familj och närmaste vänkrets.

Det blir ju dessutom lite svårt att samtala om filmens innehåll och eventuella höjdpunkter och så om man inte är helt säker på hur handlingen var....

Men nu.....nu har jag kommit på hur detta ska avhjälpas. Tack vare den  tjänst vi numera har via tv, att hyra filmer under 20 timmar och ha möjlighet att se den flera varv kan jag nu, tillsammans med mitt sällskap se en film, sova en stund då och då och sen se resten tidigt på morgonen så att den s.k storylinen är kristallklar även för mig. Givetvis kostar det på att kliva upp lite extra tidigt för att hinna med detta inom 20-timmarsgränsen men.....vad gör man inte för att hänga med i eftersnacket?


Okej, måste väl erkänna att detta geniala tilltag inte skett så många gånger....än!


Idag är det Morsdag, så det så!

En tradition som "uppfanns" av en amerikansk kvinna i slutet på 1910-talet, antagligen för att dåtidens mödrar nån gång skulle få en lugn stund. Och kanske för att dåtidens fäder skulle få en dag av dåligt samvete för att man kanske inte fixade tillräckligt åt sin hustru.

Barnen då, tja....de blev väl putsade och vattenkammade och övade in nån liten sång till mor att uppträda med på eftermiddagen vid kaffetåren och tårtan som förmodligen serverades.

Dagen efter var disken och tvätthögen lika stor som vanligt och livet gick vidare ända tills nästa morsdag.


Fast, det vore väl inte så dumt att se sina telningar stå på rad och framträda med ett litet egenhändigt skrivet lustspel och sjunga och dansa endast för sin mors skull?

E, M och L...vad säger ni? Dags att börja öva inför 2012?


Jag nöjde mig med att slippa på gå regnturen med hunden, så det så!


Mortuta



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards