Alla inlägg den 30 juni 2011

Av Lena - 30 juni 2011 07:32

 


..under en längre tid (läs kanske ett-två år) har ambitionen att äta varierat med grönsaker varit högt på listan över bra-saker i vårt hus. Tro nu inte att vi inte haft det på tallriken förut , nej då...vi har alltid ätit grönsaker och rotfrukter men det har blivit en mer riktning mot att smaka och använda mer varierade slag. Mangold, svartrot, palsternacka m.m finns nu lite oftare på bordet. Men, det finns något som inte s.a.s fallit på läppen alls eller kanske varit något vi kommit ihåg och det är groddar.

Tänkte då ändra på det vid den senaste veckohandlingen. Stod där vid grönsaksdisken och spanade. såg mest tomma utrymmen och trodde i min enfald "attans, vad det här är populärt att ha i salladen". Fann till sist en låda och grabbade den snabbt för att inte riskera att nån annan kund skulle hinna före. Avslutade nöjd min runda i butiken och begav mig hem.


Senare....

på dagen satt jag i godan ro, njöt av en kopp kaffe och mådde sådär allmänt bra bara. Radions pratprogram hördes i bakgrunden, plötsligt skärps mina sinnen då jag hör hur de diskuterar faran i att äta GRODDAR!!!!!


Den farliga ehec-smittan befaras finnas i groddarnas odlingsfrön och smittskyddsverket och alla andra myndigheter säger att man ska låta bli att äta dessa, inte ens en enda liten grodd. Butikerna beordras plocka bort dessa från sortimentet å det snaraste och man ska inte ens äta det man odlat själv....


Aha, då förstod jag varför det inte fanns nåt mer på hyllorna....


Så...

där satt jag

ägare av en livsfarlig bytta groddar


Med en min av en begravningsentreprenör tog jag då lådan ur kylen och gick med allvarlig min ut till soptunnan och dumpade den befarade smitthärden.


Kändes nästan som om jag gjort något stort för mänskligheten, räddat världen eller nåt sånt...


Sen...

började jag fundera över detta


Tänk       vilket petgöra att ta reda på att smittan är därifrån

Tänk       om det egentligen är nåt annat som är smittkällan, då står man ju där snopen med sin groddskräck

Tänk       så drygt det är att vara groddodlare nuförtiden

Tänk       så snabbt vi konsumenter anammar larm nuförtiden och tror stenhårt på forskar-rön( inte för att jag vill utmana ödet och tokäta ehec-varnade produkter just nu....men i andra fall är vi kanske lite väääl snabba)


Men....

Jag är nog rätt säker på att groddar även i fortsättningen kommer att ligga långt ner på min lista över ingredienser. Det blev lite av en dålig start för vårt "matförhållande", grodden och jag.



  



Och nu över till något helt annat som man säger på "programledarsätt".


Vad ska man läsa denna sommar? Vilka titlar är på listan över " såå bra att det är dumt att missa"?

Deckare?

Biografier?

Historiska romaner?

Just nu läser jag Ann Cleves och hennes första deckarförsök. Tidigare böcker av henne är ju de där som utspelar sig på Shetlandsöarna och de är helt underbara men nu gett sig in i deckarträsket. Där är det redan rätt fullt....om man så säger...

Platsar hon?


Nja, kanske det. Har inte kommit igenom boken så det är svårt att ge ett omdöme.


Nu vill jag ha boktips för sommaren. Behöver en bunt att ta med på de kommande resorna, det lär bli en hel del flygplatsväntetider, tågresor, solstolssittande och kanske en och annan regnigdagofilt-stund.

Har du nåt att föreslå?


Gjorde förra sommaren en sådan förfrågan på FB och fick massor av tips, nu är de lästa och jag behöver nytt material.

Så....

tveka inte, skriv in din favvobok.


Mortuta

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards