Alla inlägg den 10 augusti 2011

Av Lena - 10 augusti 2011 15:59

Är det nån mer än jag som tycker att det finns stora likheter mellan museum och porslinsaffärer?


Ni vet känslan av att man ska riva ut eller förstöra något värdefullt innan man hunnit gå genom lokalen....

Inte det.....Nähä, men så är det för mig rätt ofta.


På nåt konstigt vis startar en process i mig direkt jag närmar mig de vackra glasen eller värdefulla statyerna. Vill så gärna ta på, känna strukturerna och bara pilla lite lite grann på vackra mönster och former... 


...en tavla som fångar mitt intresse kan locka fram den förbjudna manövern att ta på duken, klösa lite på oljan eller bara känna på strukturen.


För att nu klargöra för alla som drog åt sig andan och tänkte "människan är helt galen, lås alla gallerier och konstmuseér då hon kommer"...så kan jag meddela att DET HAR ALDRIG HÄNT.....hittills hi, hi!


Nåja, jag lyckades besöka ett antal museér och konstutställningar under veckorna i Frankrike....underbart!


Picasso, Matisse och Chagalle-konsthallar i Nice med omnejd....och två mycket trevliga museér i Dijon. På somliga ställen fick man fota och på andra fick man hänge sig och låta sinnena suga in allt vackert...


                       

 gissa om det var svårt att låta bli att peta på?

 Att vara museivakt verkar vara oerhört stilla och tröttande....


                

Synd att man inte kan ta bilder men samtidigt mycket förståeligt....man ska inte se denna konst genom en lins utan i verkligheten med alla sinnen...


Nu får det vara nog för idag, hunden vill gå ut på promenad...så det är väl bara att kliva i gympaskorna, sätta fast stegräknaren och ge sig av....i ett lugnt tempo eftersom förkylningen biter sig kvar som den värsta fästing...



Vi hörs


Mortuta


Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards