Alla inlägg under november 2011

Av Lena - 9 november 2011 15:46

Okej, här hade jag planerat att visa en fin höstbild, nåt från min skogspromenad med hunden idag. Men...det blev inte ett endaste foto taget. Vädret är så trist. Dimma, nästan-regn, fuktigt och mörkt. Resultatet av vår promenad blev istället följande; 1 par genomblöta skor (gick ner i ett dike som "plötsligt" dök upp...eller ner?), 1 par svampigt fuktiga jeans men framförallt en lerig, illaluktande och blöt hund!

Han blev satt i "husarrest" i hundgården för att torka upp och jag kröp upp i soffhörnet med tjocka sockar och en kopp kaffe. Rättvist? Nja, kanske inte.....


  


Vi är i lamp-köpar-tagen! Låter inte det bra? Kollar lite på nätet på snygga modeller som kan passa i par ovanför köksön. Det par som sitter där har spruckit och...

stackars mig måste välja ut nya....

Hi, hi!


      


Några tänkbara modeller...fast inte i blått direkt.


Eller så blir likadana IKEA-lampor som redan sitter där......fantasilöst men praktiskt!


Börjar längta till adventspyntandet blir "lagligt", dvs om några veckor. Vill inte göra som butikerna och ösa på i oktober redan. Nej, några saker/lampor/ljus plockas fram och så får man njuta av varje enskild grej.

  

Mys


Mortuta

Av Lena - 7 november 2011 18:13

Mätt och nöjd!

 

 


De här två figurerna kan med rätta symbolisera känslan efter den goda middagen vi bjöds på i lördags. Min syster med man hade pysslat i köket "nånting så in i norden" och vi åt...och åt....och åt.....

Ni vet, då man äter lite extra (hm, kanske inte bara lite...) för att det verkligen smakar så gott i munnen. Och då efterrätten serveras visar sig den vara två olika smaskiga saker och så kunde man välja mellan glass och vaniljsås, men gjorde jag det? Nädå, här smackades det på med allt på en gång. Syndigt gott, som det brukar heta.


Nåja, det var skoj att vara på middag och prata med andra....annars är det ju mest maken som får vara samtalspartnern vid matbordet. Tyvärr så var jag nog lite för ivrig och var med liite för länge så det "kostade" en hel söndag och halva måndagen i nån sorts dimma av hjärntrötthet.

Fast, det var det värt!


För övrigt så är det mörkt, mörkt, mörkt. Om inte gatlyktorna fanns så skulle nog alla här på gatan slå ihjäl i alla gropar som finns. Tack kommunen för att ni fick igång elverket i tid!


Kan för övrigt meddela att jag har gjort åtminstone ett mer lyckat försök än tidigare på avslappningfronten. Hunden höll sig på behörigt avstånd, typ 1 meter, suckade djupt...som bara han kan....men lät mig vara.

Det kan nog bli bra det där.


Döttrarna på den varma ön meddelar med illa dold förtjusning att det är bara 20 grader nu och att man faktiskt  bara måste ha kofta på kvällen. Jojo, inte blev jag då avis alls...nädå...

Fast, vi smashar tillbaka med att snart kommer snön och adventsljusen och allt sånt superdupermys som vi vet att båda älskar. Ha!


Har börjat lyssna på ljudböcker....men det är då verkligen som en kana fram och tillbaka. Lyssnar - somnar el. orkar inte koncenterar mig - spolartillbaka en liten bit - lyssnar lika glatt på samma sak - osv....

Får ju säga att det går lika bra med böcker jag redan läst......:)


Ha det gott alla där ute.


Mortuta

Av Lena - 4 november 2011 12:02


Häromdagen fick jag i uppgift av sjukgymnasten av börja med avslappning för att, som han sa"aktivt låta hjärnan vila". Alltså inte bara slänga sig på sängen och "dö av" en stund utan mer det där med "låt fötterna bli tunga, benen likaså......täbk dig in i ett rum i behagliga färger"-typen av avslappning.

  


Sagt och gjort

Efter den sedvanliga halvtimmen på löpbandet, som på ett helt annat sätt låter hjärnan vara avaktiverad var det dags. Givetvis, så här i efterklokhetens stund skulle jag plockat fram min vackraste instrumentala cd och börjat med att bestämma ett bra spår där....men...jag tänkte....

Ensam i huset, det går lika bra i vanlig hederlig tystnad.

Nåja


Lade mig ner på köksgolvet

Allt började bra

Sen kom en mörk skugga över mig och .....nosade mitt i ansiktet   

HUNDEN stod över mig och funderade vad jag höll på med

Schasade bort honom och fortsatte

Jättestilla och kroppen och hjärnan flöt iväg....det var sååå avslappnande

 


Då började tvättmaskinen centrifugera, porslinet skakade lite i skåparna

Okej, upp och stänga dörren

Skam den som ger sig tänkte jag och sjönk in i den behagliga känslan igen


Då.....började grävmaskinerna ute på gatan hoppa, stampa, gräva eller nåt i de stora hål som demolerat vår gata den senaste månaden!!!!

Det började skaka i huset, fönsterna darrade och jag fick verkligen uppbringa all sans och vett för att inte rusa ut och säga nåt som jag förmodligen skulle få ångra....

Suck..försökte gå in i avslappningen igen och avsluta på ett värdigt sätt...


Insåg då att det var dags att kliva upp från köksgolvet och börja dagen


Fick då hjärnan sin lunchvila? Nja, tveksamt.

Nytt försök i morgon......men då ska jag förbereda med passande musik i lurar så att världen runt omkring får leva om bäst dom vill



Mortuta

Av Lena - 1 november 2011 19:43


 

De senaste dagarna har jag tittat igenom alla de bilder som togs under vår semester i Frankrike i somras och kommit fram till följande:

Fransmännen vet verkligen hur man får får med sig maten hem

 

Ja, givetvis är det enklaste sättet då man står där i en saluhall att helt resolut ta paketet under armen och stega iväg.

  

Men först måste man ju smaka litegrann, beundra färgerna och dofterna....

som till exempel kryddboden i Nice eller vitlöken på torget eller kanske

godiset på marknaden:

      


Nåja, det var ju inte det som jag egentligen tänkte visa....det handlar ju om hur de franska tanterna och farbröderna elegant hanterar sina "dra-maten"-vagnar....i vått och torrt. Kolla på dessa fina bilder, inte ens spöregn får saluhalls-shoppingen att svaja.

           


Måste bara, som bonusbild, visa ett verkligt smalt hus. Skulle vara kul att gå in och se hur lägenheterna ser ut.

     


För övrigt intet nytt. Det är grått, småkyligt novemberväder och mörkret ligger runt omkring oss som en mörk och våt filt stor del av dygnet. Men.....hunden och jag vi stretar på i alla väder...en sån som han vet ju inte vad dåligt väder är....och inte behöver han nå bra kläder heller.....


Lyser solen lite mer i helgen blir det förmodligen några nya fräscha bilder och filosofiska tankar.


Ha de


Mortuta




  



Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards