Direktlänk till inlägg 23 januari 2012

Sött som socker

Av Lena - 23 januari 2012 17:54






Smaskens




Sockerberoende är ett begrepp som man rätt ofta talar om nuförtiden, ofta i samband med dieter och bantning och olika typer av kosthållningar som befrämjar alt. är förödande för hälsan. Somliga kost-rådgivare jämställer detta beroende med alkohol och nikotin.

Kan det verkligen vara så?

Ja, jag tror faktiskt att det är sant.


Jag tror nog att de allra flesta människor varit med om att inte kunna motstå längtan till choklad, en extra sockerbit till kaffet, ketchupen till pastan eller nåt annat livsmedel som bevisligen innehåller en stor dos socker.


Det är svårt att motstå, det tycker jag. Kaffestunden på kvällen med en bulle...de där snabba middagshandlandet på fastande mage och slutrushen i affären då man passerar godiset....oj, oj. Varför är det nästan som godast då? Jo, kroppen skriker efter mat....för inte är det varje gång man gör matlistehandlandet efter middagen?


      

Inte blir det då lättare om godiset är presenterat på detta vackra sätt. 

Fast....om sanningen ska fram var de inte speciellt goda....mera som konstverk.


Svenskarna i genomsnitt torde äta mycket mer sockerprodukter nu än för 30 år sedan.  Min egen barndom var inte så godisfylld....Tänk bara på alla typer av läsk som marknadsförs på bästa plats i mataffärer, mackar och kiosker. Minsta lilla tidningskiosk säljer smågodis för en billig penning. Lördagsgodis verkar mer eller mindre vara ett minne blott. Vad har man att längta till om det äts varje dag?


Missförstå mig inte, jag vill gärna ha en chokladbit då och då....men ser samtidigt att jag inte kan ha sånt liggande hemma, då blir lockelsen stor.


I min yrkesvardag möter jag oerhört många tonåringar som varje, varje dag äter mängder av godis, kakor och coca cola. Många gånger byts lunchen ut men märks även som substitut för den frukost man inte orkar/hinner/vill äta.

Vilka är de synliga konsekvenserna av detta? Inte specifikt i min närhet utan mer generellt?.... Sockerhöga och speedade ungdomar, folktandvårdens upptäckter av mer karies och en ökande tonårsfetma.


Vad har skapat denna socker"sjuka"?

Rätt billigt..... gott förstås...finns som smaksättning i så mycket att vi inte alltid märker det....har historiskt sett använts som belöning.......är man van att maten är sötad på något vis tycker man kanske inte att det smakar gott.....ja, detfinns säkert många fler anledningar.


Förstår då vi människor inte vårt bästa?

Inte är det då brist på information, avsaknad av frukt och andra alternativ i matväg.

Kan någon förklara för mig....?


Vuxna och barn kan givetvis ta tag i sockerberoendet tillsammans. Våga ändra på vad man äter eller i alla fall begränsa det...alla i familjen. Inte ge upp efter nån vecka eller så.....fast det tar emot. 


Ändra kosten överhuvudtaget. Använd dig av LCHF-metod som i stort sett utesluter allt socker i matlagning. Gör egen sås, tomatröra, bubbeldricka m.m så att du vet vad som finns i.


Från att ha ätit mängder av kakor, godis och läsk till att sluta är en tuff kamp. I en brittisk dokumentär från 2008 (Matmissbrukarna TV4) kan man i ett avsnitt följa en man som verkligen lider av abstinens under "avsockringen", han beskriver ångest, sömnsvårigheter och stora tvivel....då kan man verkligen förstå jämförelsen med andra beroenden. Men han lyckas bra, får bättre hälsovärden och behöver inte vara rädd för allvarliga hälsoeffekter pga socker.... 


Hm, jag blir desto gladare då jag ser en sån här  bild och blir sugen på att äta....


 

 

Se så vackert detta ser ut.



Jamen....då har jag fått ur mig vad som låg och skvalpade i hjärnan......


Mortuta

 
 
Rebecca

Rebecca

24 januari 2012 01:04

Kloka ord. Jag försöker stå emot det söta när jag handlar. Idag fick några kiwis och apelsiner följa med i korgen när sötsuget blev stort. Det känns så mycket bättre framåt kvällen.

http://hallonsemla.devote.se

 
trollmor

trollmor

24 januari 2012 09:13

Så klokt och rätt du skriver. Socker finns överallt. Kolhydrater i tex pasta omvandlas till glykos i levern ,samma sockerkedja som vanligt socker dessutom. Matindustrin styr vårt ätande av billig skräpmat.Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta. Äter lchf sedan ett drygt år tillbaka och det är det bästa som jag har gjort.

http://trollmor.webblogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards