Alla inlägg under mars 2012

Av Lena - 17 mars 2012 21:42

 


Kan man få påfyllning?


Bättre kaffesällskap kan man knappast få, eller hur? Alfonso....vi ses i juni   

Av Lena - 16 mars 2012 15:18

Tänk så skönt att börja dagen med en smoothie...


Jag kanske är lite konstig men om det är sol, varmt väder och rent allmänt sådär vackert och trevlig ute så blir jag mer peppad att ta fram mixern och blanda nåt sånt här hälsobringande. Borde det inte vara så att behovet av en vitamin- och energikick skulle vara större då man är i ett gråmulet tungt sinnelag? Inte då, det stämmer inte alls på mig i alla fall....



Sol och takdropp ger mig också energi....ja, kanske inte tokmycket energi men lite i alla fall....till att laga mat, baka bröd och sånt.

Just nu är jag i ett stim av att baka och vidareutveckla mina egenhändigt påhittade LCHF-bröd. Tycker att det är kul att utforska vad man kan blanda ihop för att få gott bröd utan att använda mjöl och socker. Det kan vara lite spännande eftersom deg/smet verkligen reagerar olika beroende på vad som man stoppar dit. Dagens skörd blev en limpa som direkt ramlade i flera bitar men var oemotståndligt god och så blev det en frallatyp som nog funkar som toastbröd. Knäckebröds"forskningen" fortsätter nån annan dag...



.


Orken att göra saker går verkligen upp och ner. Igår var hjärnan "som bortkopplad" från resten av kroppen och mitt eviga promenerande kändes som om min kropp var ut och vallade en tom skalle. (nu kanske det har varit så rätt ofta utan att jag märkt det och omvärlden har varit hänsynsfulla nog att inte meddela mig...hi, hi) Då det blir ett hjärntrötthets-tillstånd måste man alltid fundera över vad som var orsaken, droppen som var för mycket....inte kul...Den här gången var det bilkörning i mörker. Va! Ska man inte ens klara det?

Nåja....med tiden, med tiden.... 

¤¤¤¤¤


Våra dagar på Malta var trevliga, om än inte såå annorlunda än vardag här. Många långa trevliga middagar med alla "våra svensk-irländar-malteser" och så blev det en del promenerande med Penny..den mest ljuvliga lilla gatukorsning som charmade mig på direkten.

         


.


Under dagarna på ön blev nog Penny mest fotad av alla, poserade vant så att alla vinklar kunde beskådas. Jag tror nog att jag lägger ut fler bilder med tiden.


En kväll hade Maja trubadurspelning på en den lilla puben BeerGarden och vi satt givetvis bänkade, hela familjen och såklart en hel del andra pubgäster.

 

Lyckades fånga några av de minst engagerade på bild. Undrar fortfarande vad dessa gjorde där då det inte verkade som om de uppskattade underhållningen. Vilken tur att det fanns en hel andra som lyssnade, applåderade och sing-along-ade för full hals. 


   







Nu är det dags att ta ut bröd ur ugnen, måste ge min testpatrull (maken o sonen) en smakbit för att sen få en hiss eller diss av dagens "laborationer".



Ha en skön kväll alla

Mortuta 






Av Lena - 14 mars 2012 22:22

Just nu befinner vi oss verkligen i en mellanperiod, en tid mellan två punkter som man vacklar mellan på bästa "vel-pannevis". En del av dessa punkter kan man välja sida på men en del är bara där och vi är tvungna att gilla läget, på nåt vis.


Mellan sport-  och påsklov. Om man jobbar i skolbranschen så är detta ett begrepp som symboliserar att massor av jobb ska utföras för att s.a.s hinnas med under terminen. Är man förälder till skolbarn vet man att det är perioden mellan två veckor där barna "ska roas" på nåt vis....Svårt att välja sida här....


Mellan vinterskor och vårsandaler. Alltså...mina fina vinterskor med ulligt foder och röda snören. De är alldeles för varma nu men kan ändå behövas på skogspromenaderna då det behövs då snön är mjuk och man sjunker ned. Men....jag vill verkligen ta fram vårskorna och känna marken under sulorna ( ja, jag vet att det låter underligt men det är en såndär känsla med tunnare sulor...)


Mellan sparkstöttingen och cykeln. Vår gata är lika halkig som den gamla isbanan kommunen spolade upp i vår lekpark....förr om åren. Varje morgon ser jag grannarna gå bredbenta och med armarna rakt ut, beredda på en vurpa och rädda för lårbensbrott....under dagen tinar det upp och blir mer is-sörja så att vi som finns hemma på dagarna kan klafsa runt där....för att lagom till kvällen återgå till bandybana igen. Sparken är kanske ett alternativ om man gillar att färdas bara på vår gata....för överallt annars är det SAND!! Åh, så skönt då allt är borta och cykeln är färdmedlet...Det finns såklart åretruntdårar på hoj...jo,jo...en och annan syns riskera livet...men, jag väntar hellre några veckor.




Mellan dunjackan och lilla vårkappan. Här gissar jag att vi är många som snabbt vill ta på den lite lättare vårutrustningen några veckor för tidigt, fryser en hel del men vägrar erkänna det...Känns det igen? Affärerna lockar just nu med så fina färger och modeller så dunjackan....nja, bara i nödfall.


Finns det fler "mellan-fenomen" tro? Skriv gärna en kommentar om vad du står mellan just nu.


För övrigt så har jag hittat fler härliga statyer.

       


Besökte en stor inredningsbutik utanför Valetta och...där stod de.

Alla de röda, lätt groteska figurerna och bara väntade på mig. Tyvärr lite för stora och klumpiga för att stoppa i resväskan hem....men jag stod länge och fingrade på den mindre av figurerna som föreställer en man med utsträckta armar...attans att den skulle vara både tung som attan, ha minst en meter mellan fingerspetsarna och vara alldeles för dyr....




Får väl börja med papier mache eller trolldeg och knåpa ihop nåt själv kanske.....



Mortuta










Av Lena - 2 mars 2012 11:48

                                                 



Tänk om man kunde vara på flera ställen samtidigt......bara för att försäkra sig om att man inte går miste om något.

Låter det egoistiskt? Nja, kanske det....men så känns det just nu.

Februari och mars är, i min ögon de bästa vintermånaderna. Åtminstone om man vill kombinera varm vintersol och bra snö utan att behöva frysa näsan av sig. Därför är det uppenbart att fjällen lockar och drar. Men inte i år!

Denna vinter gör vi precis raka motsatsen och reser söderut och jagar ikapp försommaren och värmen på Malta. Måste medge att det blir mitt första sportlov utan täckbyxor och varm choklad i termos. Känns lite konstigt faktiskt.


Vi skulle förmodligen inte komma på idén om de inte vore för att döttrarna är bosatta där och vill träffa sina "päron" nån gång. Nu står det väskor lite överallt och packlistorna är snart avprickade. Till och med lingon och hjortron är förpackade i täta paket och jag hoppas verkligen att det håller tätt.


Dagens väder här hemma är oerhört vackert, i alla fall från insidan sett.

Med positiva ögon kan det beskrivas så här....Solen skiner, det är 5-6 plusgrader och det rasar sådär trevligt från taken och snart kan man skönja asfalten på gatan.


Med realistens ögon (dvs jag som varit ute en sväng med hunden) beskrivs tillvaron på följande sätt....solen skiner..jajamen, det är fortfarande plusgrader som värmer gott men snöeländet som rasar från vårt tak drog med sig en fastskruvad stege och gjorde hål i takplåten (maken lagade tak till midnatt), gatorna är helt täckta av ojämn och hackig is ( som var slask igårkväll men frusit på rejält i natt) och det var med fara för livet som hunden och jag hasade fram.

Motvind var det också.....


Jaja, vilken tur att jag inte är så långsint.  

Redan då jag återigen stod hemma på bron tyckte jag att det var ett riktigt härligt väder...kan nog bli en sväng till om några timmar...men då MED broddar på skorna.



Måste ju ändå avsluta med en härlig vinterbild.....


ha det gott alla så hörs vi om ett tag

Mortuta

 




Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards