Alla inlägg den 22 april 2012

Av Lena - 22 april 2012 22:02


Såhär fint vad det idag på vår promenad. Det känns helt okej att leva  


Dagen har mest ägnats åt hempyssel: Ni vet sånt som man tänkt göra men inte kommit sig för. Vi har röjt i garderober och lite i förrådet. Fatta så mycket skräp man samlar "i ladorna"....oj, oj...det blev två säckar till olika insamlingar. Det känns ändå bra på något vis då man kan skicka vidare och hoppas på att ens grejer kan göra nytta. 


Det var också idag som syprojektet verkligen skulle sjösättas.

Klippte och nålade och riggade allt för att börja sy. Trädde maskinen, satte mig bekvämt i stolen och satte foten på pedalen. Då händer det som inte får hända. Maskin-eländet syr bara baklänges (!!) Jag gör om alla "maskin-manövrar" som jag nånsin kan men icke det....baklänges alternativt bara på stället i ett enda tjorv.


Min räddande ängel denna dag blir grannen Anna. Hastar över och lånar hennes symaskin och kan börja sy. 


Tack för det Anna!


Det är väl bara att inse fakta. En symaskin från tidigt 70-tal har väl all rätt att sluta fungera nån gång. Lovar att ge den ett värdigt slut.


 


Tänder ljus och får mysstämning i huset och sätter mig vid teven för att avsluta kvällen. Bläddrar mellan kanalerna bland det olika tävlings- eller underhållningsprogram. Trist...eller kanske mest ointressant. 


Hittar då Dokument Utifrån om högerextrema grupperingar i bl.a Ungern och Frankrike. Man får se hur de förföljer ex.vis romer i små byar och hur de sätter skräck/förföljer minoritetsgrupper eller grupper av människor som "de" anser är mindre värda av nån anledning.Herregud, de är ju livsfarliga!!!!! Dessutom är hjälpen från polis tveksam ibland, de verkar smygva´  på extremisternas sida. 


Bland annat de franska gruppernas aktioner som visas är utstuderade, genomtänkta och får en tydlig genomslagskraft. Det är smarta, använde sociala medier som youtube m.m för att visa sin aktioner. Inget våld, inlindade budskap men oerhört hotfullt ändå. 

Genomtänkt. Oerhört skrämmande.  

Jag får ont i magen av att se och höra om deras åsikter och aktioner.

Vad ska man göra??


Se programmet på svtplay. 


Mortuta

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards