Alla inlägg den 2 maj 2012

Av Lena - 2 maj 2012 20:56

 


På lördag gäller det. Nordiska Mästerskapen i Barbershop och på bilden ser ni en av de deltagande körerna, Snowflake Singers från Umeå.

Häromkvällen hade jag äran och möjligheten att få vara med på deras gen.rep inför tävlandet. I vanliga fall står jag också där, i full smink och scenmundering men denna gång får jag nöja mig med att sitta i publiken.

           Det är en oerhört dynamisk sångstil och det är i princip omöjligt att inte beröras. En del berörs säkert av tanken "herregud,vad de ser konstlade ut" och en del med " Oh, så roligt de ser ut att ha". Oavsett vilken reaktion så kan man konstatera att att denna musik berör, både lyssnaren och utövaren.


Det går inte att stå där mitt i smeten och inte agera....för då blir man avvikande...det är då säkert.


 En dynamisk dirigent styr med kärleksfull hjärnhand. Det är ju inte alltid lätt att forma den där speciella klangen. Att sjunga i kör är ju att kliva ut från sin egen vilja att styra och tillsammans forma något. 







Kläderna är viktiga och Snowflakes har nya kläder och provade dessa för första gången nu. Det var mycket effektfullt, skulle få oss i publiken att "i vårt inre" se norrskenet bölja. Tro´t eller ej, det fungerar....Gnistrande och vackert.

   




Det är alltså bara att hålla tummarna på lördag kl. 14:00 för då står "flingorna" på scenen och gör sitt yttersta. Men redan på fredagkvällen ställs några av sångarna på prov, då står kvartett-tävling på schemat. Tävlingsdebuterande RING med fyra tuffa kvinnor ur kören.

        







Jag lärde mig ett nytt användbart ord för några dagar sedan, hörde det under en intervju med Bodil Malmsten. Hon beskrev en av Frankrikes presidentkandidater som karisma-sanerad.

Smaka på det ordet....beskriver alltså någon som inte har en speciellt färgstark personlighet, någon som blir lite "möbel" i rummet...lite beige framtoning. Men som dock är skärpt och duktig på det den gör men låter andra märkas.

Malmsten hävdade att det kunde vara bra för en politisk ledare att vara sådan, eftersom han då verkligen inte blev vald på populistiska motiv utan verkligen på ren och skär politik. Jag tror hon har en poäng i sitt resonemang. Presidentvalen i sydeuropa präglas ju av skandaler av olika diginitet och man kan ju verkligen undra på vilka grunder de går till val ibland.

  

Snowflakes är då verkligen inte karisma-sanerade, det är då en sak som är säker. Det fullkomligt lyser om dem....

 


Lycka till kära flingor!!

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards