Alla inlägg den 9 maj 2012

Av Lena - 9 maj 2012 07:50

Nätköp är en sorts handel som, enligt dagens tidningar och teve växer oerhört.

Kanske det....

 

Om man hade frågat min gamla pappa om näthandel och om hur mycket han köpt, hade han förmodligen förvånat tittat på och sagt... " men harreligen jänta, nog vet du att jag inte fisk´med nät....". 

Med det menade han att han inte hade nån aning om vad jag frågat honom.

Till saken hör att att det är endast drygt sex år sedan han jag kunnat fråga honom, på riktigt alltså...


Alltså har de rätt, de som säger att en sån sorts affärsverksamhet som når ut till gemene man är förhållandevis ny. 


Var man än befinner sig är man bara ett knapptryck ifrån ett inköp...

Ja, så skulle väl en slogan kunna låta.


Fördelar? Nackdelar?


Vi kan nog göra långa staplar på båda hållen.


+

Bra att kunna göra inköp i lugn och ro och inte trängas i en stressig butiksmiljö.

Rätt ofta ett billigare pris än butikerna.

Bor man långt ifrån städer och de specialbutiker man vill åt förenklar näthandeln en hel del för den enskilde konsumenten.

Man kan lättare jämföra priser och göra klokare inköp.


-

Antar att det finns stor risk för "över-köp" eftersom man inte handlar med kontanta medel.....ser inte de pengar man spenderar, inte ens på en konto eftersom det tar ett tag innan summan dras. Har man tendens till shopoholic-beroende så måste ju näthandel vara helt förödande....


Produkten kan se helt annorlunda ut i verkligen.

Minns ett inköp som skedde i vår familj.....en beställning av det som  såg ut som små nätta Ipad-högtalare visade sig vara gigantiska svarta, blanka monster i värsta Star Warshjälms-design...ångraknappen var lite svår att finna på sighten....men vi lyckades skicka tillbaka lådorna. Ha, ha.....vilket schåå det blev...


Hör på morgonens teveinslag att de allra vanligaste klagomålen på ett nätköp (speciellt för köp utanför EU) är att man inte får någon vara, att det är helt fel produkt eller att man absolut inte kan få kontakt med företaget för frågor/klagomål.












Men det som kanske är det mest bekymmersamma är väl att detta på sikt kan utarma handel "in real life". Alltså det blir svårare för traditionella affärer att konkurrera prismässigt...

.Än så länge bara gissningar från min sida, men det känns som en rätt logisk konsekvens. Köper fler ex.vis kameror via nätet till ett lägre pris borde ju fotoaffärerna märka av det, eller?








Med varje ny typ av affärsverksamhet så poppar de snabbt upp bedragare som ser en möjlighet att lura oss vanliga konsumenter. Leverar tegelstenar istället för tunga paket.....Nu är det full fart på lurendrejarna också....


Ska vi då bara gilla läget, go with the flow eller på motvallskärringsvis veva med handväskan, sätta hälarna i backen och envist alltid vilja ta på produkterna innan vi handlar något? 


Nja, jag tror en blandning av båda parterna är det bästa (okej, nu är jag sådär svenskt lagom igen.....suck), inbillar mig att det är svårt att stå emot en sån stark rörelse. 


Ska bara lova mig själv att läsa igenom det finstilta på beställnings-sidorna så att jag vet att det finns någon att kontakta om det blir nåt fel. Då ska det väl gå bra!







 

För övrigt så går maken med gipset i högläge.....ser med all rätt lite plågad ut.

Jag pysslar om och hoppas på bättring.



Mortuta



Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards