Alla inlägg den 12 maj 2012

Av Lena - 12 maj 2012 21:51



Denna lördag var det då dags för mig att bli överraskad med någon trevlig aktivitet. Maken hade lyckats hemlighålla eventuell planering så jag var riktigt nyfiken vid morgonkaffet.

" Vi ska titta på limousiner idag".

Aaaa? Okej?

"Ja, alltså inte bilar då....utan....vi ska till en gårdsbutik där de föder upp köttdjur av rasen limousine".


Så kul att göra en sån utflykt!


 

Alltså begav vi oss till Åbrånets gård, med gårdsbutik och fik. Rakt ut på landet genom ett blåsigt landskap. Till en gård med massor av köttdjur, höns, lite hästar och så två glada hundar som följde oss var vi än gick.


Försäljning av kött av olika slag, gott fika, tunnbröd, sylt, ägg och en massa annat stämningshöjande mötte oss i dörren till den lilla gårdsbutiken. Ägaren berättade om arbetet och stoltheten över gården gick det inte att ta miste på.


       



Fikastunden och provsmakningen var mysig,

vi satt bredvid bagarstugeugnen och njöt....


 Man kan tro att det var ett tufft fikabeslut, smakrika rökta korvar eller hembakta bullar? Ha! Inget val, man tar lite av varje förstås......



 

Men sen kom det roligaste av allt. Vi gick runt i lagården....åh, den doften fick mig att förflyttas 40 år bakåt....att sen också få stå med 7-8 små kalvar runt omkring sig, känna en sträv tunga mot handen och bli nosad på av de små sötnosarna var så härligt.


           




Smälte sen totalt då jag blev stående öga mot öga med en fjolårskalv.

Dom ögonen var så fina.... 






Fick också se Alla Kalvars Fader....dvs stora tjuren. Han hade ett eget litet kyffe varifrån han bevakade gårdsplanen, alla båsen och gårdsinvånarna. Stadig kille är väl den tydligaste beskrivningen av det djuret.



 


Kände mig som ett barn på nytt då jag kunde gå runt där och klappa och småprata med djuren. Mindes dock efter ett tag hur doften sätter sig som ett bättre limstift på kläderna...tyvärr.


Hemma igen hängde vi ut våra jackor, det behövdes kan jag lova.


Överraskningsdagen avslutades med en god middag på mysiga krogen Le Garage. Gott, gott.....



Mortuta



Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards