Direktlänk till inlägg 14 maj 2012

Dagdrömmeri

Av Lena - 14 maj 2012 19:08

Idag ska jag ägna mig åt att drömma om alternativ....

varianter och alternativ till det liv jag lever nu..

Det passar väl bra en kulen och blåsig regn-måndag. 


Så.....vad kan jag tänkas göra istället för det som nu blivit min brödföda?

Det där pedagoglivet i Norrland alltså...


Jag skulle vilja skriva, eller åtminstone försöka få ihop alla de påbörjade grejer som finns i mina gömmor. Inte för att det ska publiceras utan för att det är så himla kul att filura och tänka, formulera och bygga ord och strukturer. 

 


En annan dröm är ju det där mysiga B&B-stället som jag i många år nu haft på "att-göra-nån-gång-i-livet"-listan. Kanske i Norrland eller i skärgården, kanske på en liten gata på Malta eller i en liten italiensk by. Kunna ta emot ett tiotal gäster, erbjuda lite middagsmat då tiden finns, med lokalt vin och så givetvis få chansen att lära känna nya människor. 



Jag drömmer ibland om att göra skillnad. På riktigt alltså.....Kanske åka nånstans som volontär till en plats där jag kan göra nytta. Där jag får arbeta med helt andra saker än vad jag gör i vanliga fall. Hjälpa till med uppbyggnad av en skola,

jobba med barn som behöver extra hjälp.....odlingar som ska skötas....det finns säkert att välja på.


 


Det är en härlig känsla att dagdrömma, utan hinder och både gratis och roligt. Sen kanske det här är en omedveten start till att ta steget till förändring. 

Vem vet....


Annat då....som är värt att filosofera över?


Tja.....hur ska Erik Hamréns trupp stå sig i fotbollsEM. Den blev ju presenterad idag. En kille med rötter i vår stad ska med. Grattis får man väl säga. 

Det är ju också tryggt att veta vad man gör under de där dagarna i juni....alltså då man inte måste vara ute i försommarvärmen och myggen för att jobba i trädgården.


Rättegången mot mannen som åtalas för en mängd mordförsök och mord i Malmö har startat. Då man börjar följa det som sägs i media blir det mer och mer märkligt. Mannnen hävdar att han spelat sjuk för att få psykvård, har ljugit för sin kamrat om skjutandet och att han inte har något främlingshat. Imorgon ska han förhöras, blir intressant vad han säger. Hittills har den mannen tigit och vägrat svara på några frågor över huvud taget.


Astra Zeenecka i Södertälje blir av med ännu fler arbetstillfällen, den här gången ca 400 stycken. Herregud, denna stad/kommun har blivit hårt drabbat det senaste året. Kan det vara nästan 2000 jobb som försvunnit totalt? Kanske är det mer....

Där är det inte lätt att vara ung och sugen på att komma ut i jobb....


Sänder en extra tanke och kram till en god vän som har det kämpigt just nu. Vet ändå inte om det är läge att ringa det där telefonsamtalet och fråga hur det är...


 Avslutar med en fin liten fågelholk. Den satt i en björk därborta på Åbrånets köttgård. Så, man kan konstatera att bonden sköter om sina småfåglar också.



   

Må så gott alla 


Mortuta




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards