Direktlänk till inlägg 28 juli 2012

Affirmationer??

Av Lena - 28 juli 2012 17:16

 

 

Affirmation

"Att med positiva påståenden och önskningar på nåt sätt frammana det till att bli verklighet"....typ.

 

Mysko? Absolut!  Lite hokus pokus tro? Helt klart! 

Detta är nåt som man kan finna i s.k nyandliga rörelser men det dyker upp lite här och där i andra situationer också....Man ska då lära sig att med postivt formulerade meningar försöka påverka sitt liv och händelser, upprepa dessa både i tal och skrift om och om igen och ......vips ( eller hur det nu fungerar....) blir det så att man har förbättrat sin livssituation....viktigt är också att en affirmation inte får innehålla negationer ....är visst dålig karma på nå vis....


Alltså, jag har inte blivit snurrig, fått solsting eller blivit nyandlig såhär över sommaren. Nejdå, inte alls. 

Läser en serie böcker av Marianne  Cederwall ( den jag berättat tidigare om är på bloggen) och de två kvinnorna i böckerna håller på med affirmationer.

Just dessa två karaktärer använder sig av affirmationerna för att "städa upp lite" i omgivningen och få människor som gjort dem ont att försvinna lite smidigt. De tänker lite mer sjukdom och elände, så att säga.

Nu tänker jag  att det nog inte är det mest vanliga användningsområdet för affirmationer.

Nja, det är nog betydligt enklare och mindre hokupokus-igt än vi kan tro.

 

 

Vardagsnytta?

Man kan alltså använda detta för att varje morgon se på sig själv i spegeln och säga: " Jag gör så gott jag kan och det räcker". Vore nog en god idé för alla tokstressade och missnöjda lycko/karriär/framgångsjagande människor ute i samhället. 


Hittade en hemsida (www.affirmationer.se) där man kan läsa lite mer och få lite tips på sånt man kan säga till sig själv nu och då. Det kan ju inte skada i alla fall.


Så.....


Vad ska vi klämma till med då? Nåt att tjata för sig själv morgon, middag,kväll ett tag.....

 

- Jag ska möta varje människa med ett öppet sinne

- Alla främlingar är nya okända vänner


Äh, floskeltoppen....


- Det är roligt att tvätta och stryka kläder 

-  Städning ger mig kraft

- Ogräs är också vackert


Nämen, skärp dig nu...


Måste nog klura på det där lite mer....kommer jag på nåt bra så får ni veta....

 

 

Nu över till något  mer världsligt.

Italienska smågator. Det är mysigt.

Fick nån form av fotofnatt och tog en massa bilder.

Väljer några för att ge er en stämning.

 

   




Tvättlinetekniken är ju värd att beundra.

  Långa linor längs med eller tvärs över gränden. Med tanken på fuktigheten lär det ta en stund innan allt torkar och då är det väl rätt dammigt och dags att tvätta igen. Kretslopp!

 

     

 

Idag är det varmt och fuktigt och jag tror jag sätter mig i skuggan och vilar ett tag. Bör väl vistat utomhus en liten stund....trots OS.

 

 

Avslutar med en gullig bild på två tanter som jag stötte på i Monterossa. De satt där vid blomsterlådan, småpratade, glappade lite lättsamt med löständerna och betraktade alla badgäster och vandrare som passerade och såg ut att tänka..

" ja, ja det där har vi redan gjort...."

  

 

Mortuta   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards