Direktlänk till inlägg 2 augusti 2012

Hej och hå....med fingrar blå!

Av Lena - 2 augusti 2012 11:23

 

 

Bärplockning är inte riktigt min grej, det är då en sak som är säker. Minns med rätt stor säkerhet min senaste blåbärssväng....nån gång för 20 (!) år sen med tre småglin som mest ville fika och äta från blåbärskvistarna. Alltså rätt mysigt men just plockarmomentet var väl ingen höjdare..

 

Om nån av mina systrar läser detta så vet jag att de skulle skratta rått och gärna berätta om mina eskapader i skogen, hur jag gått vilse - fel håll - tappat bort mig etc. "Du går ju vilse i ett buskage" sa nån till mig en gång. Kan vara sant....

 

Men, alla kan ändra/förbättra sig. Så även jag....

 

Eftersom skogen-i-vår-närhet är mitt och hundens "andra hem" och vi tillbringar oerhört många timmar stavgående, springande eller bara vandrande där så har jag nu blivit rätt säker på stigar, hyggen och tallskog och hittar som attan....både i ljus och mörker....typ. För nån dag sedan såg jag dem, alla blåbär som bara var där i väntan på att bli plockade.

 

Chockade maken med att föreslå en bärplockarmorgon.

Han tittade lite förvånat på mig....

Om han hade varit det minsta religiös hade han nog sagt

" Halleluja, undrens tid är inte än förbi..."

men det är han nu inte så det blev ett stillsamt....

" åh fan, då går vi då...".

      

 

"Här finns det bär" hojtade jag lite lätt för mig själv...ni vet den där sången som Euskefurat med Ronny Eriksson, paret som går över myrarna och letar och letar...

Ylade kanske till och med.....hunden stannade säkert till då och då och funderade på den sortens kommando.

 


Vissa stunder kände jag mig som en av alla dessa bärplockare som sliter som djur för att få ihop pengar för resten av året. Beundrar verkligen deras uthållighet. Skillnaden är väl att vi kunde nöja oss efter en fylld hink och dessutom då och då bara stå stilla och kika på det vackra skenet genom träden.

 

  Hunden gillade verkligen vår utflykt. Han sprang som en besatt runt, runt....hittade ett dike med lite äckelvatten i, rullade sig sen i blåbärsriset, sprang sen iväg en lång runda....

Sen lade han sig i snåret och bara iakttog våra förehavanden, undrade säkert varför vi inte rusade på som vanligt i träningstempo utan stod böjda som krokar hela tiden.

 

 

Många fina bär blev det och nu väntar det trista momentet Rensning. Nån som vill göra det oss åt? Nähä, kunde tro det.

Har inte riktigt bestämt vad vi ska göra av Det Blå Guldet. Nån blåbärspaj med glass o grädde bör det nog bli. Sylt? Blåbärskaka? Vi får se, vi får se....

 

Maken blev där i skogens snår "över-entusiastisk" och föreslog att vi nu med gemensam plockningsinsats lätt kunde få ihop nån hink hallon, nån hink lingon och gu´ vet vad....Jag tänkte bara stilla "hold your horses, man".

En gång  är ingen tradition.....

Kommer nu detta att bli min nya giv? Ränna i skogen med hink och plockare?

Skulle inte tro det? 

Fast man vet ju aldrig......  

Mortuta


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards