Alla inlägg den 17 augusti 2012

Av Lena - 17 augusti 2012 20:42

 

 

Efter en nästan osannolikt varm vecka blev det då äntligen fredag igen. Sol, klarblå himmel och en arbetsdag som slutar tolv....perfekt! 

Hunden och jag lunchade under äppelträdet, han med ett gnagben och jag med gårdagens fisksoppa. En bra fördelning, hade nog inte velat byta med honom....fast nog hade hunden alias "brune birger brorsa"also called "brorsan" eller "bruno" bytt matskål ...det såg jag nog. 

 

Förresten, har jag berättat för er hur det namnet kom till? Nähä, kunde tro det. Nån självinsikt har jag tydligen haft, fast nu är det dags att släppa på den förlåten....

För ett antal år sen satt jag tillsammans med maken och förmodligen en hög av andra i familjen och såg filmen Arn...ni vet den som Jan Guillou skrivit...? Nåja, en bit in i filmen dyker det upp en figur som jag tror heter Birger Brorsa, tycker sådär för mig själv att det verkar konstigt men är tyst rätt länge. Men till slut frågar jag mina med-tittare varför...varpå alla tittar på mig och säger "men mamma/morsan/frun, han heter ju Birger Brosa!! 

Tyckte väl att det var konstigt....  

 

Nåja, det kan jag bjuda på och efter det fick hunden ett nytt smeknamn.

       

 

Det blev nästan en överdos av sommarmyskänsla idag sådär på eftermiddagen.

Bär och frukt frodades i trädgården, jag gick där och nöp i kartarna på mitt lilla vis och kände lugnet. Njöt av att kaffet och en ny bok väntade. Då hörde jag mellan husen i kvarteret ett välbekant ljud. Farbror P, två hus bort, spelade dragspel och det spred sig en sån skön stämning mellan huskropparna. Detta trots att dessa ljuvliga toner fick konkurrera med asfaltbilens sista fredagsdunk längre bort på gatan. 

Åh, så mysigt det blev....

 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

 

Det senaste dygnet har Assange, Ecuador och England har varit på löpet. Karln sitter alltså och trycker på Ecuadors ambassad och nu fått asyl i det landet. Brittiska myndigheter kommer att ta honom om han kommer utanför deras område och det verkar ju vara ett moment 22....ur hans och deras synvinkel alltså. Konstigt!

Blir gripen om han åker bil, flyg.....??

Jag är dock mest fundersam över hur de kvinnor (och deras advokater), som han är anklagad att ha förgripit sig på känner...svenskt rättssystem har svårt att fungera då han inte är här och kan ställas inför domstol. 

Om han nu är oskyldig, som han hävdar....varför kommer han då inte hit, förklarar sig och blir dömd oskyldig av domstol? Eller är han möjligen skyldig? Det är konstigt det där, eller hur?

 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

 

Vi rände iväg på en tempo-tur med stavar och hund. Så-jädrans-tokjobbigt det blev. Varmt och uppför, stenar och grenar.

Inte nog med att vi stegade iväg över stock och sten i skogen, en miljon (typ) myggor och flugor och andra oidentifierade flygfän ville också hänga på...bet mig på de mest oväntade ställen...hi,hi....

 

Hundhelvetet (också ett smeknamn som används ibland..) letade rätt på minst två lervällingsdiken och vältrade sig belåtet. Kom sen springande stolt och såg undrande på oss varför vi sackade efter....Hans annars så vackra bruna päls antog en mer grå och lerkakeaktig nyans. 

Vem fick en fyrfota kamrat i duschen tro?

 

Hur roar ni er denna fredag tro?

 

Mortuta

 

Förresten, ni som är mina FB-läsare....jag skriver och gör inlägg även mellan mina länkar på FaceBook...välkommen in då också.   

 

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards