Alla inlägg den 6 september 2012

Av Lena - 6 september 2012 20:15

 

 

Igår...för 29 år sen...så gjorde hon entré....redan där får jag lätt andnöd. Herregud, är det så länge sen? Har jag varit en vuxen ansvarstagande mor så länge? 

 

Är det nån fler än jag som blir lite nojig då barnen fyller år? Inte i oron hur man ska fixa bra presenter eller sjunga rätt sånger utan nojig över det faktum att dom där småknoddarna blivit vuxna personer samtidigt som man själv tror sig stå stilla i ålder....kanske det är bara i min hjärna det slår lite frivolter varje år. 

Gör i mitt inre en jämförelse med min egen mamma och hur "gammal" hon var då jag fyllde 29 år...åtminstone upplevde jag henne betydligt äldre än hur kvinns är nuförtiden. 

Åh..detta ord nuförtiden...ger lätt en klang av att man levt minst 100 år och är fylld av visdom som man strör över folk oavsett de vill höra eller inte. ex. "ungdomar nuförtiden.....nuförtiden är då allt så dyrt....etc, etc.

Ska nog användas med försiktighet....

 

Nåja, det är ett faktum att den förstfödda är stor nu....tack och lov får man väl säga. Hade väl varit lite drygt att ha henne som 6-7-åring jämt, eller? 

 

Så....GRATTIS min hjärtebarn...

¤¤¤¤¤¤¤¤

 

Äppelträden dignar och skörden är nog bara några veckor bort. Faktum är att vi går och plockar äpplen lite då och då, bara för att känna hur smaken växer till sig dag för dag.

Årets investering vad gäller trädgårdsskörd får vi nog kalla den här lilla manicken:

  Äppelsvarven.

Jädrans vad lätt det ska gå då alla smaskiga pajer och äppelkakor ska bakas. Tidigare år har jag suckat lite över hur mycket spill det alltid blivit då jag använt den manuella skalarversionen, alltså kniven. Inte för att frukten är en bristvara alltså.....men det blir lite finare skivor med en sån här grej.

 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

 

 

Finns det nåt i tillvaron att fundera över denna dag?

 

Lokaltidningen berättar om en kvinna i länet som döms för brott mot djurskyddslagen efter att ha häftat ihop sin hund då den hade fått ett större sår.

Hunden hade fått ett 40 cm långt sår, ägare valde att själv "hjälpa" hunden istället för att kosta på veterinärbesök. Hon provade att sy, blev inte nöjd med resultatet utan använde istället häftapparat....utan bedövning dunkade hon in en 30-40 häftstift i såret...

Såret blev infekterat (inte oväntat...) och veterinärbesöket blev ett faktum. Sen är allt historia som det brukar heta. 20 000 kr i böter blev summan och förmodligen en saftig räkning för eftervård av hundstackarns infekterade sår.

Smart? nej! Desperat? kanske. Dumsnål?Jojomen.

Ja, ja....har man inget vett så ska man kanske inte ha djur.

 

Avslutar med ett boktips. Hallonbåtsflyktingen av Milka Nousiainen.

En humoristisk beskrivning av Sverige ur ett finskt perspektiv. Underhållande läsning. 

Varje höst har biblioteken över landet "Kura Skymning" där man får lyssna på högläsning ur en aktuell bok. Denna höst är det denna bok och det ska bli kul att få läsa ett utdrag för intresserade lyssnare. 

Återkommer med datum.

 

Nämen, då är det väl bara att krypa under tvsoff-filten. Middagen är avklarad, kattflickan är återfunnen efter dagens runda (tänk, hon är på rymmen lite då och då och mitt hjärta slår dubbelslag då hon inte är inne på kvällen...) och maken är på jobb. Lugna puckar alltså....

 

Mortuta 

 

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards