Direktlänk till inlägg 20 september 2012

Ut med dig människa!!

Av Lena - 20 september 2012 16:08

 

Ja, just så sa min inre röst då jag promenerade hem från jobbet vid lunchtid.

"Ut med dig i det vackra vädret...vila får du göra lite senare..."

Okej, jag gör ju som jag säger och gav mig ut alltså på en underbar tur till havet med den alltid  utflyktssugne hunden.

Vi stannade till vid stranden ett tag och bara njöt av luften och vinden. Ljuvligt!

 

 


Den här hösten är det mycket svamp i skogen....tror jag. Eller är det så att jag denna höst har ett lugnare tempo och sänker blicken så pass ofta så att jag ser vad som växer? Plockar dom gör jag inte...risken för förgiftning är överhängande och i mina ögon ser alla smaskiga ut. Men, det är klart att jag skulle kunna ladda ner nån känna-igen-alla-svampar-app på min mobil och kunna reda ut vad som är vad .Fast det verkar vara överkurs....åtminstone för mig. 

Köper hellre svamp av dom som vet vad dom gör....

 

    Men ändock....la mig ner och fotade några som dök upp i min väg. Känns lite som Nils Karlsson Pyssling-vinkel på svamparna. De är rätt vackra att beskåda på så nära håll.

Tur att ingen såg mig då jag ålade i en dikeskant, med kameran i högsta hugg och med hunden lyckligt vältrande i lervattnet en bit bort.


En sån här solig dag blir nästan allt vackert, till och med skägglaven på den gamla granen. 

Konstigt, man blir lättroad då solen skiner och det mesta är rätt enkelt. Som till exempel att styra upp familjens matsedel och veckohandlingen som oftast utförs på torsdagar. Det är ju kanske inte alla veckor som ideérna sprutar ut och det blir variation och inovation som kännetecknar maten som serveras. 

Fick lite...obs bara liiite städfnatt och började mitt i matlisteskrivandet sortera bland alla mattidningar som börjar driva upp sig. Riva ut recept som är smaskiga är inte så svårt, det är så himla mycket som är gott och jag försöker begränsa mig med regeln "måste ha tillagat det innan det får sparas i boken" . Har faktiskt upptäckt att det är en bra tanke att jag ska ha lagat alla recept som finns i min egna bok...och gärna skriva nån form av omdöme i marginalen.

Det är momentet efter bläddrandet och rivandet som brukar vara svårare, det där med att klistra in i receptboken som ställer till det. Intresset för aktiviteten falnar nästan alltid just då... Det har en tendens att bli en ny hög som står och dammar till sig innan nästa städryck infinner sig...kan dröja tyvärr.

 

Tidningshögen har krymp och nu ligger det en präktig hög i väntan på sax och tejp. 

 

Äh, jag tar det en annan dag.

 

 Äppelträden väntar på att bli plockade. Har hört talas om ett musteri i närheten som tar emot skörd och det skulle kännas skönt om det kom till nytta.

Rådjursutfodring i all ära....äppelmust låter mer spännande.

 

Är det nån som har några andra tips om vad man gör av massor av småäpplen?

Annat än komposthög, rådjur, mos och chutney alltså...

 

Ja, ja...

Vilken tur att man aldrig blir helt sysslolös....

 

Dagens boktips kom i brevlådan i dag. Alltså har jag inte hunnit läsa boken än utan tipsar bara om titeln.

 

"Om det var krig i Norden" av Janne Teller. En liten bok med en yttre layout som ett svenskt pass. Den inleds med orden " Tänk om det blev krig i Norden, Vart skulle du ta vägen?" Den vrider på perspektiven om hur det är att leva i krig, fly och att vara flykting.

Intressant läsning gissar jag, mina tankar om den får ni om några dagar.

 

Mortuta

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards