Direktlänk till inlägg 14 oktober 2012

Jubileum

Av Lena - 14 oktober 2012 19:07

 

 

Denna helg har varit i jublandets tecken, jubel för jubilerande Sångkraft. Hurra!

 

På lördag eftermiddag framförde vi inför en månghövdad jublande publik en mycket, mycket bra konsert med ett urval av vad vi kan åstadkomma vad gäller skönsång på hög nivå. Inför konserten var vi onödigt darriga, sjöng mindre vackert (omskrivning för lite fel alltså...) och på nåt vis kändes nerverna lite mer än vanligt. Stundens allvar kanske?

Alla medvetna om att det är oerhört kunnigt folk i publiken?

Eller kanske rent av en riktigt svår repertoar?

svar: 

alla tre ingredienserna....definitivt.

 

Nåja, efter lite vila och pepp så klev vi ut i strålkastarljuset och bara njöt...

 

 

Kören har alltså växt på sig i 40 år och jag har varit en del av detta musikaliska fenomen i över 20 av dessa år. Kunde jag aldrig ana hur många musikaliska utmaningar som skulle vänta....den där höstkvällen då jag, skitnervös, stod inför en inprovningsgrupp och sjöng. 

Nu och då tänker jag att det är dags att lämna platsen till någon annan, att min sångförmåga inte räcker till för nya utmaningar och att man inte kan vara med hur länge som helst...men efter att ha grunnat nån dag så vet jag att Sångkrafts och mitt förhållande har "täckning för en period till"...och så övar jag vidare.

 

Hur ska man jubilera då? Frossa i det som varit eller göra ett avstamp mot framtidens produktioner? Det är en mycket svår avvägning och många diskussioner och alternativa repertoarer och festideér har passerat genom organisationen innan det slutgiltiga programmet lades. Vi valde att bara titta bakåt litegrann utan mer presentera oss som den kör vi är idag och vilka vägar/stilar vi valt att utforska och utveckla. Alltså inte så introvert och sentimentalt vilket kändes bra.

 

Vad är tjusningen med att sjunga i kör? 

Det finns säkert en mängd anledningar såsom gemenskap, musik-föder-glädje-principen, man gillar musik osv. men för mig är det klangkollektivets lycka som är svaret på frågan. 

Att befinna sig i en vacker klang, ett fräckt ackord och veta att min röst, min stämma är en del av detta. Den rena, rena klangen ger både själslig och kroppslig njutning...på nåt vis.

Dessutom är det stört omöjligt att skapa detta själv...man behöver verkligen sina körvänner för att skapa denna känsla. Ensam är inte stark i körsång....

 

Inte underligt detta är en landets, ja kanske världens största folkrörelser.

 

Åter till gårdagens gala och tjolahopp-kväll.

  Kläder för en kör är av hävd en källa till diskussion. Säg den kör som inte ägnat timmar åt att bestämma vad som ska pryda gruppen...som om det skulle göra nån större skillnad för sången eller? Knappast.

Fast, det är ju klart bra om det ser bra ut...det visuella också.

 

Sällan har vi varit så paljettiga och glittriga som igår. Rackarns vad det hade letats i lådor, frågats bland vänner och lånats bland tjejerna. men vackert blev det.

Killarna hade som vanligt easy way out med svart utrustning...inte direkt inovativt men snyggt.

 

Kvällens avslutades med ett hejdundrandes party men okristligt mycket vacker och finstämd och stundvis väldigt stark sång...vi var ju drygt hundra gamla och nuvarande Sångkraftare så det klingade stundtals himmelskt vackert.

Och ja, vi gjorde precis som vi alla blivit fostrade....sjöng alltid vackert...trots att timmarna gick.

 

Med ett leende på läpparna och med ett vackert ackord i huvudet åkte jag sen hem såsom Askungen....en bit inpå kvällen och hoppas verkligen att alla ni som fortsatte partandet hade kul.

 

Ohyggligt trött idag, både ont i fötter och hjärntrött men det var en medveten insats. Får väl vila mig i form igen under de närmsta dagarna...

 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

 

Nåt annat att fundera över?

 

Kattskrället...nej, usch...jag ska inte kalla henne det...jag menar Fru Katt som numera bor hos oss har en förmåga att locka fram vår sämre sida genom att ständigt, ständigt vara hungrig.

Hon stryker runt i köket, råmar högljutt och uppfodrande, smyger på arbets- och diskbänkar om tillfälle ges och vill ha mer...vi är ännu inte riktigt vana vid det och glömmer grejer framme och då får man upp blodtrycket lite då katten ska jagas bort.

 

Det är så tokmörkt ute så att man inte ser sig själv snart ute i skogen. Pannlampa och reflexvästar är ett måste morgon och kväll och man känner sig som en sämre kopia av orienteringsklubbens deltagare...man flaxar runt över stock och sten men vet sällan var man är. Snön....kom nu och lys upp marken, please...

 

Läser just nu Katerina Janousch böcker om Cecilia Lund - barnmorska...behaglig läsning. Vad läser du då?

 

Mortuta

 

 

 
 
skrivmoster

skrivmoster

17 oktober 2012 18:27

Jag kan bara gissa hur spännande och festligt det var att sjunga inför stor publik och fira jubileum! Sångkraft - det låter det!! Och paljetter och finstassen - kul att få uppleva lite flärd. Samtidigt är det trevligt för oss som publik att se en festklädd och uppsnofsad kör som dessutom sjunger bra. Nu har jag ju inte hört er men jag tror att ni är uppskattade!

Jag har haft underbara veckor med två små sötnosar, som jag nu saknar så det gör ont inombords. Sånt är livet - för somliga. Får leva på andra kontakter som aldrig kan bli som en kram och puss irl.

Ha det gott! Här är det snö ... helt onödigt!!
Kram!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Lena

17 oktober 2012 21:51

Tack för hälsningen. Jag längtar faktiskt efter snön...regnmörlret gör mig bara tungsint/L

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards