Direktlänk till inlägg 13 december 2012

Mitt i den musikaliska julbubblan

Av Lena - 13 december 2012 22:52

 


De av oss som på något sätt har musik som intresse eller kanske som jobb vet att denna tid är intensiv...milt sagt.

Man kan beskriva det som att gå in i en musikalisk bubbla fylld av julmusik, kliva in där nån gång veckan innan första advent och sen stanna där fram till några dagar innan jul...och då pratar vi alltså om konserter och framträdanden....övandet har då som regel varit igång hela november så julbubblan har fått besök lite då och då under en rätt lång tid. Härligt, härligt och lite tidskrävande...

Detta är då givetvis anledningen till att bloggandet fått stå tillbaka en tid, musiken har fått äga min hjärna och mitt sinne lite extra de senaste veckorna.

 

   Idag har Lucia stått på dagordningen. En av de mest traditionsfyllda sångstunderna i vårt land. På dagis, skolor, på arbetsplatser och på allehanda kyrko och konsertscener sjungs det oerhört mycket vackert/stämningsfullt/gulligt denna dag. Så även här i vår by. Alla skolbarn samlades i kyrkan imorse och lyssnade andäktigt med morgontrötta ögon och öron på sina klasskamrater. Mysigt!

 

För första gången på länge, länge har jag själv stått där med en barn/ungdomskör och gjort ett flertal framträdanden. Detta har då föregåtts av två veckors intensiva övningar varje dag för att få alla "med på tåget" och sjunga på sitt finaste vis. Det har varit väldigt kul att jobba med ungdomarna och vara en del av detta. Blir jag sugen på att återuppta körledandet? Nja, var sak har sin tid....

 

 

  I denna sena timme tittar/lyssnar vi på det Svt-sända Luciaprogrammet från i morse. En stor, stor kör sjunger vackert från Uppsala Domkyrka. Stilfullt, klassiskt men också med nyare inslag. En staffansvisa med rap-inslag, vad sägs om det? Eller en något upp"hotad" version av Bereden väg för Herran med en organist som gick loss på orgeln och även där dök rapparen upp.. (läser på Aftonbladet att det skapade rätt många twitterkommentarer....ja, ja...whatever...). Sammantaget var det ett vackert sammansatt program, lite...lite för långt och kanske en och annan staffansvisa för mycket...men ändå...det gav mig julstämning.

 

      Julpyntet blir i år kanske något mer sparsmakat eftersom det inte är några barn som kommer hem.

Men "toktomtarna" måste ändå vara på plats på pianot. Där står de på rad och lyssnar tålmodigt då jag övar inför de sista julkonserterna för året. 

Det är kanske inte så underligt att en del av dem ser lite härjade ut. Förra veckans nötande av barbershop-låtar....alltså bara tenorstämma hela tiden, kanske blev en något enformig musikalisk upplevelse.

Vackert? Njae....Inte ens för en liten korktomte   . 

 

   

Väder är ju ett populärt samtalsämne nuförtiden. Såhär har det sett ut de senaste dagarna, snö och snö och åter snö. Nån dag här och där stoppar snöfallet lite tillfälligt för att sen starta med ny kraft. Det är härligt ljust och vackert och jag tycker att det är rätt härligt att pulsa i skogen. Hunden och jag!

 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤


Kan slutligen konstatera att jag är glad att jag inte levde på 1700-talet. Hmpff...tänker läsaren, vadårå?

Har du sett Historieätarna (med Erik Haag och Lotta L...?) där programledarna lever och äter i olika tidsepoker? De försöker sätta sig in i olika livsvillkor och mat- och dryckesvanor och samtalar med "experter" på epokerna. Mycket intressant.

1700-talet var då, enligt detta program inte nån riktigt kulinariskt århundrade. Smaklösa inkokta rätter, märkliga inälvor, stuvningar m.m var sådant som kunde stå på borden....mycket mat som satte sig som en klump i magen.

Eller så svalt folk och kokade soppa på gräs och rötter...

 

Vilken tur vi lärt oss använda kryddor!

 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

 

Vilka program rekommenderar du just nu?

 

Mortuta

 
 
Helga

Helga

16 december 2012 15:39

Jag har också sjungit mycket genom livet i olika körer i skolor, kyrkokörer och på arbetsplatser. Tyvärr är det svårt att göra det nu med mitt skiftarbete. Kanske kan jag ta upp det någon gång igen?

Jag tyckte mkt om Luciaprogrammet på TV och gillade att det var lite annorlunda med bl a Rap. En del måste ju bara klaga på nåt...

Just nu gillar vi TV-serien Homeland allra mest!

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Lena

16 december 2012 16:14

Det är många som pratar om Homeland....jag tror att den serien måste " utforskas".

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards