Direktlänk till inlägg 16 december 2012

Tankar runt en upplevelse

Av Lena - 16 december 2012 23:34

 


Sitter vid köksbordet, runt mig är många tända ljus och en brasa sprakar i kakelugnen.  ett glas vin och några saffransskorpor är mitt sällskap....

Trots att klockan är snart midnatt så har jag svårt att komma ner i varv. Komma "ner" från känslan som haft mig i sitt fång hela dagen....konsertkänslan. 

 

Bör kanske förklaras lite....

 

Under kvällen har vi, dvs Kammarkören Sångkraft i Umeå, haft två julkonserter. Vi bjöd på ett program med både kända och mindre sjungna kompositioner. Presenterat i ett format för meditativt vällustigt lyssnade....

 

Vackert. Stämningsfyllt. Traditionellt. Nyskapande.

 

Det är så underbart att göra dessa konserter, något formligen gräver sig in i mitt inre och plockar fram känslor som ligger i dvala resten av året, laddar i det fördolda och kliver fram sådär lagom till andra delen av programmet. Varma kinder, klappande hjärtan och lite lätt gråtmildhet....jajamen. det är så känslosamt ibland.

 

Givetvis är det alltid roligt att kunna beröra sin publik men det är något speciellt med julrepertoaren....den sitter som "en smäck".....som en varm filt runt frusna ben.

Den kittlar oss lite extra med igenkännandet, minnesbilder eller är det  kanske rentav upplevelsen av kravlöst musikaliskt njutande?

 

Jag har svårt att gå ner i varv efter detta. Klangerna finns fortfarande i mitt huvud, hör passager som är vackra och kan i kroppen förnimma hur Coventry Carols dynamik känns, det som publiken får slängt rakt i ansiktet...

 

Flera i publiken grät ikväll....

 

Musik skapar starka känslor, då man tillåter sig att lyssna med öppna sinnen....det är urhäftigt att vara en del av något sådant...

 

  Havet lockar fram liknande känslor hos mig. Det öppna och ogreppbara med havet lockar fram samma öppenhet i sinnet. Svårt att påverka själv, ta in det som pågår och bara njuta.

På nåt vis måste man låsa upp sitt inre och åka med....så är det också med musik som berör. Med stängda känslodörrar spelar det nog ingen roll vad vi som presenterar musiken gör, vi kan förmodligen stånga oss blodiga med snygga ackord, berörande textstrofer och klassiska eller nyskapande melodier. Ingen skulle ta till sig...

 

Kvällens publik hade låst upp sina portar och tog emot det vi ville ge. Ljuvligt!

 

Vilken ofantlig tur att det är ännu en konsert imorgon kväll.....

 

 

 

Nåja......eftersom man är norrländskt svårmodig (eller är jag verkligen det?) och för att inte hamna för långt in isjälv-gottandets träsk  ska jag nu släcka alla myspysljusen, slurpa i mig den sista vinskvätten och som en ordentlig lagomperson lydigt gå till sängs för att orka med måndagens vedermödor....Såärdet!

 

Men....den berusande känslan och det lyckliga leendet som vaggar mig till sömns....det kan ingen ta ifrån mig....

 

Mortuta 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards