Direktlänk till inlägg 18 december 2012

Ont ska med ont fördrivas! Eller?

Av Lena - 18 december 2012 19:33

 

 

Imorse gick jag över skolgården i snöyran på min väg till jobbet. Hamnade i utkanten av en snölandhockeymatch med ivriga ungar ur årskurs tre, fnissade lite då jag råkade tjuvlyssna på några tjejer som argumenterade för och emot täckbyxornas förträfflighet. Lyckades parera en och annan snöboll som kom i min väg men i det stora hela genomsyrades morgonleken av glada och pigga barn.

 

En stund senare föll ögonen på en rubrik på nätet. En av alla tusentals som skrivits de senaste fyra dagarna. Rubriker om det fasansfulla som hände bland skolbarnen i en liten amerikansk småstad. Över tjugo små barn, i samma ålder som de jag mötte imorse... sköts ihjäl. Många många fler som sökte skydd i klassrum och bakom bänkar och skåp. Helt ofattbart. 

  Hur förklarar man för de 5, 6, 7-åriga barn som var med, mitt i skottlossningen om vad de var med om? Hur försvarar man för dem rätten att ha vapen hemma då sådant händer? 

 

Ja, ja...nu vet vi alla att skottlossning sker över världen i detta nu...om och om igen. Krig och ockupation, maktmissbruk av armeér och fruktansvärda fasor. Barn flyr varje dag året runt....det ska absolut inte förringas...

 

Men ändå. Detta händer i ett land/delstat som lever i fred och inga varken kända eller okända hotbilder lurar runt hörnet. I en miljö som barn ska känna sig trygga i.

Tanken på de små skräckslagna barnen....

 

¤¤¤¤¤¤

 

Så läser jag då en annan rubrik någon dag efter skottdådet. Nåt snille, på en rätt hög position där i den delstaten anser att det bästa sättet att bekämpa våldet och dessa s.k skolskjutningar är att beväpna lärarna. VA?? Ja, du läste rätt....

Alltså, det bästa sättet att undvika att folk skjuter vilt omkring sig på t.ex skolor är att då ge lärarpersonalen tjänstevapen.....

 

Hur tänkte man......egentligen?

 

Ont ska med ont fördrivas?

 

Har svårt att se hur ett framtida skolväsende med sån positiv vapenideologi samtidigt ska lära barnen om demokratiska spelregler och humanism.

 

¤¤¤¤¤¤

Nej, de amerikanska frikostiga vapenlagarna är en bomb som står och pyser. Undrar hur oändligt många dödsfall som går att relatera till detta? Nej, jag vill nog inte veta...

Läste dock att Canada har betydligt fler vapen per invånare än vad USA har men inte alls lika många relaterade brott.

Annan mentalitet? Annan inställning? Bara jägare?

Har inget svar men vill gärna veta...

 

 

 

Mortuta

 
 
Helga

Helga

19 december 2012 09:49

Jag har vänner som bott i USA i över 20 år. De har två pojkar (tvillingar). De har just flyttat hem till Sverige och med tanke på såna här händelser kan jag förstå dem.

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards