Alla inlägg den 1 januari 2013

Av Lena - 1 januari 2013 18:17

 


Nytt år och nya tag

 

2013

 

Idag är det förmodligen den dag på året då de allra flesta jag ska bli en bättre människa-löften förkunnas. Tätt följda av träna mer, snusa/röka/dricka/äta mindre och en hel hoper andra mer eller mindre vidlyftiga löften. Lite lätt ångestfyllda stunder då föresatser staplas på hög som ett bättre jengaspel.

 


Givetvis så finns de övergripande önskningarna om 2013 som ett paraply över oss alla: Ekonomisk och politisk stabilitet i världen, stoppa våldet mot kvinnor, inga mer krig m.m m.m

Det vore väl korkat om inte sådant stod först på önskelistan, eller?

 

Men idag håller vi oss till det mera jordnära och vanliga...

 

Förhoppningsvis så är alla löften sagda med inställningen att man verkligen ska hålla dem...men av nån anledninig så är det lätt att släppa på löftes-skruvstädet efter ett tag och hamna i det gamla och invanda igen....

Godislöftet håller ...typ, en vecka....sen  blir det en rejäl påse smågodis och sockerchocken är total. Gymkortet inhandlas och nyttjas i januari....sen blir det mer och mer bekvämt med soffhänget igen. Rök/snus-stoppet går lysande till abstinensen är total och feströkandet blir helt plötsligt ett toppenalternativ.

Varför blir det så?

 

Kan det bli lättare om vi struntar i inte få göra-tesen?

Vi kan ge oss själva löften i positiva ordalag istället?

Väck med inte- och sluta-orden alltså!

     

 

Såhär blir mina nyårslöften:

 

2013

 

Det här året ska jag verkligen anstränga mig att....

 

Äta gott och hälsosamt

Röra mig så att jag mår bra

Ägna mig åt sådant som ger mig energi

 

Ge de påbörjade projekten i hemmet (sömnad, målning etc) en chans att bli klara

Sova mer i sängen än framför teven

Vårda mina blommor på ett sätt som de bättre förtjänar

 

Skratta och ha roligt tillsammans med mina nära och kära, vänner och arbetskamrater

Använda tid och pengar på ett hyfsat genomtänkt sätt

 

 

....inget sluta äta godis, banta, sluta shoppa onödiga saker, inte vara lat, inte slösa, inte slarva.....bara positiva ordalag....

 

 

 

 

 

Nu är jag ruskigt nyfiken på DINA nyårsföresatser....vad ska bli ditt positiva tänk för det här superduperunga året 2013? Berätta!!

 

Mortuta

 

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards