Direktlänk till inlägg 8 februari 2013

Skärpning!

Av Lena - 8 februari 2013 21:01

     


Nu får det var nån ordning på torpet! 

Tänk så himla slö och slapp jag blivit, inte ett inlägg på denna blogg på över en vecka. 

Herregud, det totala förfallet är nära....eller hur?

 

Nåja, det är bara att borsta bort skräpet på förklädet och stampa igång igen. Det finns ju alltid förklaringar till allt....men den här gången är det nog närmast att anklaga latmasken för att ha tagit över min skriviver.....Jag gillar ju verkligen att skriva och önskar att det skulle vara på första-platsen i livsordningen...men tyvärr. Det är så himla mycket annat som ska rymmas...

 

Ja,ja...nog med gnäll...nu är jag på banan igen...tror jag i alla fall.

Finns ni kvar, ni som tidigare läst mina tankar? Man kan ju undra?

   

Under den senaste tiden har jag ägnat mig åt sjungande rätt mycket. Kära kammarkören har haft övningshelg. Alltså nån sorts maratonövning i två dagar, där vi frossar i ackord och klang, stämmor hit och passioner dit. Åhh, helt ljuvligt....

Tänk, att befinna sig mellan dirigentens kommentar " Hm, här borde det vara vackert...." då vi precis börjat öva ett nytt vackert passionsverk.....till det underbara " Låt det vara det största avstånd som går mellan ögonbryn och struphuvud..". Kan det gå fel? Nix, aldrig med den ledaren!

 

Körövning innebär också socialt umgänge. Vi hade förmånen att,efter en galet intensiv övningsdag få gå på CountryFest. En entusiastisk alt-stämma arrangerade festen. En hel hoper sånggalningar möttes på kvällen med cowboyhattar, boots, rutiga skjortor, hölster och pickadoller och en och annan poncho för att stämma upp i " Country road take me home" m.m Hamburgare i mängder stod på menyn och så blev det flesta vackra körsångerna förvandlade till någon sorts hästjazzversion...ju längre tiden gick. 

Kvällen lyfte om möjligt ännu mer då vi fick dansa line dance och skratta och gå i takt tillsammans. Med varierat resultat...

         

 

Söndagen kom och stämbanden och hjärnan "hostades igång" och ännu en dag i klang och musik genomfördes. Underbart!!!

Efter denna helg så tror jag vi alla "svimmade ihop i soffan" och kände hur mycket bättre vi kunde alla stycken som vi har på den aktuella repertoaren.

Energiboost? Jodu, det kan du slå dig i backen på!!

 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

 

För övrigt har Jan Björklunds senaste utspel fått mig att få lite högre blodtryck än vanligt. Han, och hans gäng (om man nu får kalla regerings och utbildningsfolk på det sättet?) har presenterat en kovändning av modell GIGANTISK. Efter att sveriges alla lärare nu i ett antal år kämpat med (eller kanske mot ibland....) alla dessa olika dokumentationer som ska göras om eleverna, individuella planer och allt annat i skriftlig version om elever. Sånt som tagit oändligt lång tid och varit en källa till diskussion huruvida det finns arbetstid till eller ej.

Jamen, då säger karln ( Björklund alltså....) att det inte behövs. De förslår att vi ska ta bort allt sånt.....igen. Det är inte längre nödvändigt...för det finns ju mer betyg istället....Hm, hur tänkte ha nu?

Det ska fortsätta med allt dokumenterande från årskurs 1 till 5 men sen ska det inte behövas...

Min direkta reflektion då jag läste/hörde detta var..Herregud, tänk så oerhört många timmar/arbetsgrupper/konferenser/studiedagar/samtal som använts till detta...och så ska det kanske förkastas...hm, märkligt!

 

Ja, har man jobbat i den här branschen ett tag, skolvärlden alltså, så har man ju varit med om en hel del förändringar. Faktum är att det är nog det sektor som engagerar flest människor eftersom alla har en relation till skol-livet. ni vet...Hej Matematik m.m Man har ju gått i skolan....Vad är dina minnen?

 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

 

Nåja, ägnar nu fredagskvällen åt att laga god mat och hänga i soffan. Helg-lugnet kommer sakta och vi planerar inget stort. Det är rätt skönt att bara fundera över huruvida man ska åka skidor, stavgå med hunden eller gå på stan först....vilken frukost man ska äta och vilken film man ska sova till....Tunga frågor, eller hur?

 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

 

Sådärja, nu har jag väl förhoppningsvis förbättrat min bloggskrivarstatus  lite....hoppas jag. De närmsta dagarna tror jag vi ska ägna åt böcker igen. Det var ett tag sen det blev några schyssta boktips på den här bloggen....för läser mycket, det gör jag. Måste absolut delge er andra om vad som finns på nattduksbordet och i spelaren. 

 

Hoppas vi ses igen

 

Mortuta

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards