Direktlänk till inlägg 15 februari 2013

Fredagsmys såklart!

Av Lena - 15 februari 2013 18:57

Oftast försöker jag vara engagerad och intresserad av vad som händer runt om i världen. Ge mig in i diskussioner om meteoriter i Ryssland, knäppgökar som skjuter på varandra och ömsom uppbyggnad och nedläggning av välfärd runt vårt land. Men ibland är det rätt skönt att bara stå där på sin bro, titta på omvärlden och sen stänga dörren och låsa. Missförstå mig inte.... jag slutar inte bry mig om vad som händer, det får bara vila litegrann ute på tröskeln. 


Då jag är på körövning med Snowflakes är det en "regel" att man, innan man kliver över tröskeln till övningsrummet ska stoppa allt som tillhör det "vanliga livet", både det som tynger och det som är bara vanlig vardag....allt det stoppar man i den där lådan som står där....i fantasin. Sen får det ligga där och vänta tills man är klar med sjungandet och kan ta emot vardagen med något bättre laddade batterier.

 

Låter det knäppt? Åh, det är kanonbra, fungerar bra för mig i alla fall.  


Alla människor behöver, enligt min filosofi s.k vattenhål där man kan göra och tänka på helt andra saker och få kraft igen. Det kan ju verkligen vara vadsomhelst...träning, skoterkörning, yoga, rollspel, spela i ett hårdrocksband.....

 

Känner du igen dig? Det skulle vara roligt att läsa vad du gör då du lämnar allt det vanliga och samlar energi.

 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

 

   Så är det då det här med fredagsmys-snacksen. Det är lätt att hänfalla åt chipsen och stora godisskålen, fast jag måste tillstå att det numera är väldigt, väldigt sällan. Sen vi båda kom fram till att LCHF-maten är den sorts mat som våra kroppar mår bäst av är det i stort sett smågodisfritt.

 

Ibland är det ändå lite svårt att hitta nåt som uppfyller ens krav på 1. gott 2. enkelt att servera..och 3. inte helt vansinnigt onyttigt. Vi äter ofta lite goda ostar efter den där lite sena fredagsmiddagen. En god ost och så några små frökex (som resten av familjen lite elakt kallar fågelfrökakor). Det ska visst vara bra för matsmältningen också...ja, fransmännen har förmodligen helt rätt i att mellan varmrätt och dessert ska ett gäng ostar in på bordet....

Så, fram med ostkniven och in med en två tre småostar som formligen smälter i munnen. 

 

  Tidigare i veckan lyssnade jag på lokalradions förmiddagsprogram och där pratade man en del om fastan. Ni vet fastan som startar i och med att man tok-äter semlor på Fettisdagen. Fasteperiod med avhållsamhet vad gäller mat och dryck och ett sätt att rena kropp och själ. 40 dagars självplågeri, ända fram till påsk. Tjohej....har svårt att se mig själv avstå från all god mat så länge...säger som Stefan Sauk..." jag är skeptisk"....

 

Men ändå....jag blev lite intresserad. Resonemanget i det aktuella radioprogrammet var att man kan fasta på många olika sätt. Avstå från annat än mat under en period för att mentalt rena sig. Den ena tjejen bestämde att hon ska försöka undvika att se filmer som regisserats av män ( kanske ett något udda val, men ändå....), den andra ska inte handla kläder under fasteperioden (verkar ju väldigt sunt att ha nån form av shoppingfasta). Lockande tankar tycker jag...så...jag har bestämt mig för att fasta från socker. Ska försöka låta bli allt i sockerväg fram till påsk. Sockret är ju inte bra för kroppen så det ska väl inte vara så svårt.

 

Ha! ingen match tänkte jag i tisdags....jag äter ju inget med socker alls...har inte gjort på länge...Phff!!! Ni anar inte hur lockande det helt plötsligt blev med en bit Daim, Kexchoklad eller kanske nån ynka liten Plopp idag då det var dags för ICA-besöket. Det blev som om hjärnan och medvetandet drog och slet mig till godishyllorna trots att jag inte alls var på väg dit. Vet inte när jag sist åt godis. Men helt plötsligt så....


Jag får väl avge nån delrapport under fastetidens gång och berätta hur det går.


Det skulle vara roligt att veta vad DU skulle fasta ifrån....om du över huvudtaget skulle komma på den tanken. Berätta för mig....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards