Alla inlägg den 1 april 2013

Av Lena - 1 april 2013 19:10

Påsk

 

Så var den här supersoliga, superlediga och supersköna påskhelgen över. Dagar fyllda med....inte nåt speciellt. Det är det som är själva poängen med hela denna ledighet, enligt mitt sätt att se det...

 

Jämfört med julen så är det en väldigt chose-fri helg. Tro inte att jag inte gillar julen med alla sina traditionstyngda procedurer....jag fullkomligt älskar jul och pyssel och allt med vår familjs egna traditioner med också allt man bär mer sig från tidigare.

   Påsken är något helt annat för mig. Ingen speciella seder som ska genomföras. Till och med påskpyntet är nåt som är sparsmakat i vårt hem. Hittade våra två tuppar och fyra-fem dunkvistar i botten på en påse i förrådet, det gick sanbbt att piffa i hemmet. Solen och tulpanerna gjorde sitt så då var det klart.

 

Det är istället snö och sol (förhoppningsvis alltså...), skidturer på isen, långpromenader och sen bara ett stort lugn. Sova i soffan, sova i solen, småprat eller kanske självvald ensamtur i skogen eller på isen....Vi har turen att ha allt sådant bara fem minuter bort från vårt hem och kanske det är en orsak till mitt avslappnade förhållande till vinters största stughelg. 

 

Vad har vi pysslat med då?

 

Good Friday...alltså långfredagen, blev en god och pratig middag med goda vänner. Då vi träffs blir det mycket s.k uppdateringsprat. Dvs. hur vi/barnen/gemensamma bekanta har det och sen övergår det till andra viktiga samtalsämnen.

 

         

Sen blev det en ljuvlig skidfärd ut på Skäret. Åh, så underbart. 

 

  Våfflor till alla mot husväggen. Mer skidfärd, kisa mot solen och dra upp huvan för vinden. Det var så härligt och vackert så vi satt tillslut alldeles tysta, orkade knappt prata med varandra...

         

 

God middag och nåt spel....sen tog orken slut vid tiotiden. Och precis som så många gånger tidigare sov vi alla inom kort. Skönt!

 

    Man kan ju fundera över vilket som smakar bäst, "findukat mat" eller "utevåfflorna"? Jag vet med säkerhet vad Kenzo svarar i alla fall...Vov-våfflor. 

  För övrigt har vår kära fyrbenta kamrat sprungit "mil efter mil efter mil" på isen, ja, åtminstone känns det så. Han har bara slängt sig ner på golvet då vi kommit in, knappt reagerat på mat/fikaskrammel...och det är ovanligt. Ja,det lär ju gå över. Hungerklockan i honom klämtar snart.

 

Nu är kvällen här. Med hjälp av den kvinnliga simultanförmågan har jag bevakat både slutspelshockey (Skellefteå AIK), slutspelsinnebandy (IBK Dalen) och allsvensk fotbollspremiär (AIK). Datorn, plattan och teven fick jobba hårt och mina ögon gick i kors. Vi sportnördar har det tufft ibland. Hoppsan, där utnämnde jag mig visst till något nytt...Ja, lite nörd är jag nog ibland. Ska givetvis fortsätta följa matcherna i veckan. Ska du? 

 

Ny vecka och nya tag!

  Mortuta


Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards