Alla inlägg den 23 maj 2013

Av Lena - 23 maj 2013 20:11

 


Om man har turen att växa upp och leva i en fredlig miljö så har det närmaste man kommit våld, skräck och ofattbar grymhet kanske varit via film och böcker. Ni vet det där att läsa en extremt obehaglig bok och rysa ända in i märgen där i nattmörkret med läslampan som enda sällskap men njuta av att veta att det bara är i litteraturens värld. Skyddat alltså.

 

En riktigt jobbig känsla infinner sig då verkligheten visar sig vara lika ond eller rentav ondare...

Jag började läsa en bok för en dryg vecka sedan, den startade så hemskt med ett brutalt mord på en ung flicka som sedermera blev styckad i bitar för att kunna röjas undan. Hela boken handlar sedan om unga flickors utsatthet och hur somliga män kapar friheten och rörelseutrymmet för sina kvinnor.

Jag upprördes gång på gång under läsningens gång, var ibland så arg då jag läste att jag var tvungen att lägga ifrån mig boken en stund. Upprörd! Icke desto mindre medveten att det var en upphittad historia.

 

Sen händer det på riktigt. En ung kvinna försvinner då hon är på en löprunda i ett friluftsområde, hittas mördad och styckad. Det blev verkligt.

Galenskap och ondska finns överallt...gång på gång på gång.

Helt plötsligt känns det inte alls lika häftigt att läsa blodiga deckare.

 

Gång på gång har jag den senaste veckan sett, läst och hört om våld, kravaller och bilbränder. Rädda och frustrerade människor, både de som vill förändra men även de som bara agerar huvudlöst...

Även det känns främmande, sådant man förut förknippat med Paris förorter, Mellanöstern eller Londons bakgator. Nu är det Fruängen, Hjulsta och andra söderförorter som står i brand...

 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

 

 

 

Våren kom och gick snabbt. Tror faktiskt att den passerade under en förmiddag förra veckan. Ofta hör man det skämtet att våren är en så snabb företeelse här. Det där med att "mellan hägg och syrén" är så fin period av försommaren. Pyttsan, det är gjort på en helg. Snöfritt - gröna gräsmattor - myggor =försommar!

Med andra ord har sommaren kommit till norr. Det är varmt och skönt, shorts och sommarklänningar fyller skolgården och många på jobbet vill förgylla sitt lunchkaffe med en smaskig glass. Entusiasmen för skolarbete är dock inte på topp till mina kollegors förtvivlan, många arbeten är kvar att bedöma.

Mitt kontor har sol hela förmiddagen och en rätt lång stund efter lunch, med andra ord en alldeles egen bastu den här delen av året. Kan ju inte gå alldeles för lättklädd med hänsyn till mina kära arbetskamrater men....nog har det lockat att slänga ett och annat plagg då svetten lackat.

 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

 

Hur var då Kulturnatta? Den där happeninglördagen förra heögen med "tokigt och likt" i kulturväg. Jodå, det var...mycket, högljutt och varmt och trevligt.

       

Solen och värmen fullkomligt strömmade över oss besökare. Alla uteserveringar och krogar var knökfyllda av umgängessugna människor. Att bara sätta sig ner och få göra sin beställning var ett smärre dagsverke. Det gällde att vara utrustad med ett stort tålamod. Men, å andra sidan så var det dagen då de allra flesta hade tid att vänta. Det var så många att prata med, titta eller lyssna på.

     Till och med blommorna runt torget var extra färggranna. Palmen med kulörta kulor var nog det kitschigaste för dagen. Jojo, allt för att synas i mängden.

         Musikaliskt då? Extra mycket metal, grounge och  hårdrocksblues kan jag tycka. En och annan folkmusikgrupp, både på stora och små scener. Trubadurer i vardande som försökte göra sig hörda, nån liten här och där och så lite coverbands förstås. Lite stand up och så jazzgrupper och körer. Ja, och så countrybandet som blev lite av vår favorit denna kväll. Ulf Edberg Highway band...en mix av Gart Brooks och Johnny Cash med ett månghövdat band...med bland annat blåssektion, mandolin, banjo och ståbas. Det svängde kan jag lova.

 

  Jag bidrog till det hela med att tillsammans med resten av Snowflakes delta i en körkonsert i stadskyrkan. Fullsatt, fullt ös! Kändes lite annorlunda att köra hela koreografi-stuket där framme vid altarringen...nåja, det är väl på tiden att man dansar loss även i kyrkorummet. Lite humor blev det dessutom då vi under hela konserten ackompanjerades av en dov ton som låg på hela tiden...det var Death Metal-festivalen i parken intill som gled in i vår klang. Rolig mix.

 

  Måste också visa den läckra sångerskan i countrybandet, som kommen från 50-60talet. Rena June Carter-kopian.

Tack Malin för att jag fick ta en bild på dig.

 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

 

Slutligen, ett jubileum.

Min envisa influensa och jag har nu firat nu två månader ihop. Har försökt göra slut så många gånger men inte då...enveten typ den där I N Fluensan. Snacka om stalker.

 

Mortuta

 

 

 

 

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards