Direktlänk till inlägg 20 juni 2013

Tid för tankar

Av Lena - 20 juni 2013 15:04

 


Så är det dags för sommarledighet och semester igen. Nyss var det sommaren 2012...och så är det dags igen. Attans vad tiden går fort. 

Midsommarhelgen står för dörren och sen många långa lata dagar, får man då verkligen hoppas. Det tar ibland lite tid att komma ut ur jobb-fasen och docka in i  ledighetskänslan. Ja, inte så många dar, brukar få av mig klockan och stuva undan jobbgrejerna rätt omgående och inleda med att på ren tjurskalle sitta uppe länge första kvällarna, se dåliga filmer....bara för att jag kan och inte ska upp toktidigt. okej, jag sover mig som regel igenom filmerna men det ska ändå provas..

 

Ledighet kan vara stressande, fast man vill det motsatta. Hinna göra allt som man förväntas göra, det familjemedlemmar vill att man gör och så det som man innerst inne vill....på en tre fyra veckor. Så gäller det helst att solen skiner, man blir lagom solbränd och så....Hörde en familjeterapeut via en radiokanal ge rådet att man ska utgå från att det blir skitväder och lite smågräligt efter ett tag för då blir man på gott humör varje dag som det inte inträffar. Tja....ligger väl en poäng i det kanske...

 

 

 

Jag vill vara som en katt. Vakna varje dag med en stor gäspning, sträcka på mig och sen sätta mig på förstukvisten och bedöma dagen lite lojt.

Regn?

Jag går in och sover igen.

Sol?

Jag lägger mig på ett soligt ställe och betraktar världen lite. Går en sväng och kollar in vad andra gör, sover en sväng eller springer runt lite. Gör nåt skoj en stund. Gör precis vad som faller mig in och söker mig till sällskap då det passar mig. 

Avslutar dagarna med att äta gott och kura ihop mig i sällskap med de som behandlar mig väl. Kurr, kurr....

 

Snacka om perfekt ledighet.

 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤

 

Sommar-tid betyder för många människor loppis-tid. Då vår grundfamilj förstärkts med sonens flickvän så har vi då fått en riktigt loppisproffs i familjen. Och det smittar av sig litegrann. Det säkert 4-5 år sedan jag själv var på loppis men förleden helg var det dags igen.

     

Ett helt gammalt bohag "loppades" ut och det fanns verkligen allt möjligt där. Verktyg, julpynt, campingsaker, cykelhjul i mängder, porslin, pussel i minut och parti och en massa annat. Vi gick där och pillrade och petade i allt och fyndade lite. 

Alltid har man ju nytta av en kökskniv kvar i förpackningen eller ett 500 bitars pussel för att inte tala om små söta ljusstakar...allt för en försumbar summa.

En bra dag alltså.

 

I vandringen mellan lådor och hyllor kom tankarna på hur det skulle vara att sälja ut allt man har på det här sättet.

Bort med allt och börja på nytt, fast på ett annat sätt. Stoppa den konsumtionscirkus vi alla är del av och sen bygga bo på ett helt annat vis. Bara ha en av varje pryl istället för dubbla och tredubbla som det nu är så lätt att ha. En tv, en soffa, en uppsättning porslin.....ja, ni fattar va?

Tänkvärt men svårt att ta steget ut i...

 

Ja,ja....det blev en skål också då jag ändå plockade runt i loppishyllorna, trots att det finns tillräckligt hemmavid. Men inte en sån....blå.....fin...

 

 

¤¤¤¤¤¤¤

 

       

 

Avslutar med några bilder på de coola hundar vi stötte på en eftermiddag. S.k Frallor ( Fransk Bulldog) med stor energi, kraftfulla och med en gnutta envishet. Oerhört charmerande småhundar som nog med säkerhet skulle kunna ta en match med vår StorSetterherre. Vinner kanske inga skönhetspris i mina ögon men  fulsnygg är väl den rätta kärleksfulla beskrivningen av rasen.

E och J föll direkt för dessa två så...

 

Vem vet, det kanske dyker upp en Fralla  i släkten, i framtiden.

 

 

 

 

Mortuta

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards