Direktlänk till inlägg 24 juli 2013

Skynda att leva

Av Lena - 24 juli 2013 08:00

 

Nån sorts sommarvärme har återkommit hit till Norrland. Termometern visar mer än +20 och det är stort!! Fast, på sant norrlänningspessimistvis så får man väl säga..." jodå, det räck väl int så länge...imorn kan det va mulet och kallt igen..."

Så....nu jädrans gäller det att ligga i och njuta.

 

Igårmorse var den brune kamraten och jag ute vid havet och filosoferade. från början var det tänkt som en löprunda men då vi väl kom till havskanten blev vi stående bägge två. Va? tänker den initierade setterkännaren....Kan Kenzo "måsjagaren" stå still vid havet? Jodå, han bara satt där och tittade....och då hade ju inte Mortutastorlöparen (not!) inte hjärta hårt nog att pusha på för en fortsatt tur.

Vi blev fast vid havet, så att säga.

    Det var rätt lågt vatten så sjöfåglarna hade gjort en och annan promenad på den blöta sanden. Det var fyllt av pinniga spår efter dem.

 

¤¤¤¤

 

Stunderna inomhus får bli korta  idag,  måste ut på äventyr idag också så....vad ska vi avhandla idag här i bloggen då?

 

Läste nånstans att för ca 100 år sedan var största delen av sveriges trähus målade i rött med Falu Rödfärg förstås. Normen för hur ett hus skulle skyddas mot väder och vind var rätt tydlig. Nu tror jag visserligen att detta kanske inte gällde skånelängorna och liknande men resten av nationens alla stora och små hus.

Tänk en flygbild över bygden, bara röda stugor...överallt. Vackert.

 

Nåja, numera är det en regnbåge av färger som husen har och det är också vackert, till en viss gräns. De där riktigt babyrosa eller ill-blå husen kanske inte är mina favoriter. Inte heller svartmålat....men i övrigt så...

 

I vädermässiga miljöer där trähus inte är det mest lyckade så blir det av naturen kanske mindre färgrikt. Om man nu inte målar på sten förstås.

Eftersom italienresan fortfarande ligger nära till hands att relatera till så fortsätter jag att bomba er  med bilder, intryck och tankar därifrån.

Så....det var fascinerande att titta på olika typer av husfasader. 

Ja,ja....jag vet...det låter lite suspekt att ägna tid åt sånt men...sån är jag.

 

Fick fast en del i kameran:

       

   


Alla är exempel på husfasader i vår lilla by där vi bodde. Kakel, reliefer, stenblock och krossat glas i sten och många fler. Av dessa fastigheter utmärkte sig väl kakelplattorna mest, tanken gick rätt snabbt till inovativ badrumsinredning eller nåt liknande. Huset var rätt stort, låg i blickfånget i byn och det kanske var meningen att man verkligen skulle se det.

Gemensam nämnare för alla är väl att det "tål pepparn", både vad gäller saltvatten, storm och vind. 

Mina kära reskamrater väntade tålmodigt varje gång jag störtade iväg för att fota någon fasad och tyckte väl att jag kanske ändå utvecklats något sen tidigare resor då entreér och dörrhandtag varit mitt fokus. Utveckling alltså!

 

 

 

¤¤¤¤

 

Föreslog för maken att vi skulle ägna kvällen till lite after work..helt i syfte att pigga upp honom som slitit i tre hela dagar nu efter semestern. Ooops. Blicken var tydlig, så även svaret. "det är ju fotboll ikväll". Jamenjustja...hur kunde jag glömma.

Kvällens match mellan Sverige och Tyskland känns rafflande och inte helt förutsägbar, det kan bli en skräll och det är väl dags att tyskorna får känna på svenskt stål...eller hur det nu brukar heta?

 

Så det blir väl att afterworka här hemma då, slå till med ett glas nykokt rabarbersaft eller nåt annat kallt och gott och sen heja sig hes!

Ett tips på resultat kanske?

2-1 till Sverige, det är vad mitt hjärta hoppas och tror. 

 

Nu lockar solen på mig. Blir en bra dag idag...packar lite kaffe och tar med mig BruneBrorsan på en sväng. 

 


FruKatt, hon ägnar sig mer åt egenvård, dvs vässa klorna och sova skönhetssömn i skuggan.

 

Ha det gott alla!

 

Mortuta

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards