Alla inlägg den 4 augusti 2013

Av Lena - 4 augusti 2013 18:32

 


Söndagen väckte mig med en stor sol och ljuvlig värme.

 

Alternativen för dagen utkristalliserade sig rätt snart till att antingen stanna hemma på gården och känna trycket att vara händig och huslig och så....eller ta hund,fika och kamera och gå ut till havet.

 

Valet blev enkelt.

 

       

Detta blev en helt underbar stund. En stor sten blev fikabord och de nya objektiven till kameran fick testas ordentligt. Solen glittrade i vattnet och Kenzo sprang lyckligt runt i ren och skär livsglädje.

Herregud, det kan nästan inte vara bättre. Tänk att bo så att man har havet 5 minuter bort, en ynnest. 

 

¤¤¤¤¤¤¤


Promenaden fortsatte längs med stranden, över stock och sten. Nu ackompanjerad av Sommarprataren för dagen Jan Eliasson...alltså FN:s vicechef. Jag blev sittande vid en vassrugg och lyssnade på hans berättande om det viktiga arbete han utfört och fortfarande utför, intressanta möten och människor. Han pratade också om att göra skillnad, både i stort och smått. Att vi alla kan förändra något för världen. Det är inte bara han, som en av de  stora förhandlarna som gör något utan också mannen i Etiopien som startar ett litet enmansföretag och städar toaletter och föreningen i en mellanstor stad som köpt en gammal buss och skjutsar gamlingar på dans. Alla gör skillnad.

 

Det jag dock bäst minns från hans program handlar om hans arbete och engagemang för vatten och toaletter åt alla ( eller vad det nu mer officiellt heter). Tänk, nästan tre miljoner människor saknar dagligt vatten och över 2000 dör varje dag (!) i sjukdomar relaterade till bristen på friskt vatten. Fruktansvärt.

Kändes lite sådär att nästan slösaktigt skruva på kranen därhemma och spola lite för att få kallt vatten och sen bara dricka..... 

 

¤¤¤¤

 

Att sitta vid havet och se allt vackert omkring, lyssna på kloka ord och sen bara känna lugnet ger mig en känsla av tacksamhet. Låter kanske lite patetiskt men ändå, kan tro att jag inte är ensam om känslan. Det behöver inte vara de stora och dyrbara som ger den känslan, det räcker med vågskvalpet.

 

 

 

Nöjd med dagen vandrade vi hem, hunden och jag. 

 

  Mortuta

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards