Direktlänk till inlägg 25 augusti 2013

Dagen då alla kom...

Av Lena - 25 augusti 2013 20:26

 

Milde tid vad jag har varit dålig på att skriva här den senaste veckan.

 

Om jag hade varit känd artist kunde jag skylla på en hektisk turné, hade fotbollsproffs varit min titel hade försvaret kanske varit flera bortamatcher och om jag varit fredsförhandlare i FN:s tjänst så vore det så naturligt att säga att konflikten i Syrien kom emellan....men nu är jag ju varken det ena eller andra eller tredje...

 

Nejdå, det har faktiskt bara varit en lite mentalt körig vecka och då har inspirationen och lusten inte infunnit sig. Det är ju så ibland bara. Men nu är det söndagkväll och skrivarlusten hoppar på mig igen.

 

I lördags var det Hörneforsdagen och vår lilla kära ort var smockfylld av glada människor. Längs huvudgatan, i parker och på smågator trängdes vana marknadsknallar med tunnbrödsbagare, föreningar och loppisbord. Både vädret och människorna var på sitt allra bästa humör.

 

Systra min och jag hade vårt lilla loppisbord, bra placerat vid huvudstråket och där stannade många till. En del för att rent allmänt prata bort en stund, somliga för att göra affär med oss och en del för att berättade nostalgiska minnen med inspiration från vintagekläderna vi hade.

     

 

Min personliga höjdpunkt på dagen var då det plötsligt kom en karavan med stora glänsande amerikanare (bilar, ni fattar va?) knökfyllda med lyckliga passagerare. De hade åkt till äldreboendet Solgården och plockat upp en hoper glada tanter och farbröder som sen fick sig en åktur runt byn. Helt underbart.

     

Familjens egen lilla tant S satt stolt i framsätet på en blank och fin bil. Mycket nöjd!

 

En sån här dag är ett lysande tillfälle för våra föreningar att visa upp sig, kanske skaffa nya medlemmar eller för spelarna i idrottsföreningens A-lagsverksamhet träffa sina små fans...

Konst-, väv-, pensionärs-, trädgårds-,bok-,gymnastik-,foto- och ridföreningar...    ja, det var väl ett urval av vad jag kunde se från min vy där ute på gatan vid loppisbordet.

 

  De röda lejonlagets representanter lockade storpublik. 

  Lyckades dessutom fånga den allra gladaste lottförsäljaren på en bild, idrottsklubbens ordförande. Många lotter sålda och förhoppningsvis ännu fler medlemmar till klubben, det är väl värt ett lyckoskutt, eller hur?

 

¤¤¤¤¤

 

Att ha ett loppisbord och på något vis låta allmänheten glutta in i ens privata sfär...ja, det är kanske inte något som alla vill göra. Nån tycker säkert att det är lite skämmigt eller kanske besvärande att för en billig slant sälja ut saker som man för betydligt dyrare summor skaffat och sparar det hellre i lådor och skåp.

Tja, så kan det vara...

Andra väljer hellre att packa ihop lådor och mer anonymt bära det till hjälporganisationer. Så gör jag då och då...

Loppisbordsprincipen är ett trevligt alternativ om man som min syster och jag gillar att prata med folk....Riktiga försäljarämnen skulle vår far ha beskrivit oss som.

 

För mig är det viktigt att tänka enligt principen pass it forward...alltså det som jag använt klart av nån anledning ska kunna skickas vidare till någon som behöver eller vill använda det. Det var nästan som ett mantra som jag tjatade om till de som handlade av mina böcker, porslin och sånt. " nu är det din tur att använda detta"...

 

Ja, dessutom så fick jag chansen att prata om boktitlar och då det är ju nåt som jag verkligen gillar....vilket min innersta krets mycket väl vet om och kanske blir attackerad av då och då...fniss, fniss...

 Bokhögen minskade stadigt under dagen och var borta innan vi på eftermiddagen städade ihop. Glada och nöjda men också rätt trötta efter en lång dag ute i sol och värme.

 

En trevlig lördag avslutades sen med ett hejdundradens 50-årskalas för en mycket god sångarkollega. Många nya bekantskaper och en hoper roliga samtal och massor av skratt och sång förstås. Och så dans till cover band, bara en sån sak kan ju göra en lycklig...länge.

Attans vad det är kul att dansa...varför gör jag inte det oftare?

Fast, om man frågar mina ömma fötter idag ( de som hela kvällen var inklämda i högklackade partypjuck) så kan nog de förklara en del...

 

Nu vilar fötterna i högläge och en gammal Wallander rullar på tvskärmen.

Det blir nog en tidig kväll.

 

Mortuta

 

 

 
 
Helga

Helga

27 augusti 2013 09:32

Vilken rolig dag!!! Älskar ju loppis!

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Lena

27 augusti 2013 09:42

Man kanske ska satsa på att bli s.k loppisproffs?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards