Alla inlägg den 28 september 2013

HJ?

Av Lena - 28 september 2013 19:03

 

 

Är det nån fler än jag som tycker att det är lite småklurigt med de där förkortningarna som nu och då kommer sms- och FBmeddelanden?

Sånt som De Där Unga skickar.....ni vet dom som är mer eller mindre uppvuxna med dator under armen och mobil i näven.

Det dyker upp LOL, WTF, OMG och en massa annat. Ja, nu tog jag faktiskt dom som jag kan och kanske eventuellt använder själv i undantagsfall.

Men vad sägs om LMHO? Laughing my head off...alltså.

Jo, jo....kunde tro det. Ni visst inte heller vad det betydde. Skönt att man är i sällskap av gelikar och inte står där helt fånstirrande för att sen försöka mörka det hela och svara nåt töntigt som " hej och hå"...

 

Nåväl, i senaste numret av Tara hittade jag till min förtjusning en liten notis om svenska förkortningar som kanske kan vara ett alternativ. Uttrycken friar lite till den "mognare ungdomen" i landet och kan eventuellt ses som ett led i att bevara något som annars skulle kunna vara utdöende.

Vad sägs om:

DPT              Dra på trissor

KSK              Klart som korvspad

ÖMDK          Över min döda kropp

NÄDKFS       Nu är det kokta fläsket stekt.

DMT             Du Milde Tid

Medge att det inte är ofta man klämmer till med dessa kraftuttryck,vare sig i skrift eller IRL  in real life ( ha, ha där satte jag en modern...ba`så där..).

 

Började gräva i minnet efter typiska uttryck som mina gamla släktingar använde och som behöver en bevarandeförkortning. 


HL                HarreLigen                            alltså typ Herre Gud då

MNSO          Men Nanting Se Olickligt      kan försvenskas till Men Så Hemskt

ÄDFV           Är Du Från Vette                 behöver nog ingen förklaring

..och många, många fler.

 

Så...

Har du några härliga förkortningar på lut? Ska vi slå de där ungdomarna på fingarna litegrann och slänga oss med något som de inte kan koden till?   

Lockande, eller hur?

 

 

 

Eftermiddagens skogspromenad var ett sant nöje. Solen sken mellan träden och det regn som kommit tidigare i veckan låg bara kvar lite lojt på grenarna och skapade ett extra vackert sken.

      Filosofiskt värre att gå över stock och sten.

Det är nog höst nu på riktigt, trots att vi verkligen försökt hålla den stången. Trädgården ropar "städa upp nu" men det får bestå några dagar till. Nån liten värmedag till blir det nog, tror ni inte det?

 

  Så fort någon av oss gör något utomhus kommer de två fyrbentingarna, hack i häl. Partners in crime, typ....Båda två med attityden till varandra att de inte har för avsikt att varken leka, kela eller knappt ens höra ihop....men så plötsligt står de tätt, tätt ihop och betraktar oss. Väntar kanske på mat, inte vet jag.

 

Jamen, det är väl allt för den här gången....

Jajustja, vad betyder då rubrikens förkortning HJ? Men Herre Jistanes så klart!

 

Hi, hi

 

Må så gott alla

 

Mortuta

 

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards