Direktlänk till inlägg 5 oktober 2013

Höst

Av Lena - 5 oktober 2013 09:58

Så...nu är det dags ändå.
Städa bort och plocka undan-dagen.
Tömma och slänga-tillfället.

Om detta skett för några veckor sen hade en släng av vemod hängt över oss, med en känsla av att det är så långt till våren och så...
Men inte idag, det är med viss befrielse som alla utegrejer plockas ihop och skruttblommorna kastas på komposthögen.

Jaha, när skedde denna tankekullebytta nu då? Svårt att säga exakt stund faktiskt. Det är mer av ett smygande inomhus-mys-tillstånd som smugit sig på. Ni vet, tända ljus på kvällen, brasan i kakelugnen och vacker musik. Inomhus då....

Varje vår är jag lika entusiastisk vad gäller att få utemiljön att bli fin och trevlig att befinna sig i. Detta trots min avsaknad av både kunskap om och förmåga till skötsel av fina blommor, använder bara helt säkra kort. Lika ointresserad av densamma blir jag då allt börjar vissna och bli brunt och grått och skruttigt. Kanske nån fler som känner igen sig?

Min sedvanliga skogstur med hunden blev under fredagseftermiddagen lite längre än vanligt. Detta på grund av den höga och klara luften och mitt betraktande av alla färger som fortfarande fängslar. Roade mig med tankeleken " se en färg i taget"-leken. Alltså, fokusera sinnena på det som är ex.vis gult ett tag. Fundera över vad det är, vilka nyanser som "presenteras" och hur de små detaljerna kliver fram. Valde igår att under korta stunder s.a.s specialstudera grått, gult och grönt. Måste säga att grått blev dagens favorit.

Skogskompisen HerrHund sprang under tiden runt, rullade runt lite sådär höstlyckligt i nån lövsamling och spanade nyfiket över nejden, väntade sen tålmodigt in mig då jag fastnade med kameran på nåt.
Skulle kunna visa er säkert 30 bilder på sånt som var läckert men...nån måtta får det vara på fotofrossandet. Eller, rättare sagt...jag har "fipplat bort" bilderna från datorn just nu....Så...nu var det sagt, igen,´. Jag är inget teknikunder, snarare tvärtom. Det känns ibland som ett rent under att både text och bild fastnar på samma ställe...

___________

Vad mer då?

Väntar med spänning, och då menar jag verkligen inte nån positiv dito, hur USA ska ordna upp sitt sjunkande skepp. Deras ekonomi som rasar ihop allt mer för varje dag. I veckan har man kunnat läsa om nedrustningen av den sociala välfärd som eventuellt har funnits. Ju mer deras ekonomi krackelerar desto mer påverkas vi andra i världen, även vi i, i jämförelse lillplutteskruttlandet, Sverige. Kan tänka mig att riksbanken, multinationella företag och andra stora darrar i knävecken.
Fast värst är det ju ändå för de som bor, lever och verkar i USA. Där är det verklighet redan nu.
Tänk om de nedrustade lite av alla de militära aktiviteter som sker under amerikansk flagg. Där finns det pengar att hämta, I promise.
Det är rätt länge sen USA var " the land of our hopes and dreams..."

Mest förbannad har jag nog ändå blivit av den friande domen för den grupp killar som med gemensamma ansträngningar och samarbete ( obs, ni fattar ironin va?) våldtog en 15-årig tjej, Hennes Nej.....Nej....Nej.....var inte tillräckligt tydligt för de där grabbarna som helt uppenbart tappat både vett och förstånd. Och inte heller var det tillräckligt för domstolen. Avskyvärt...har nästan inte ord som kan beskriva känslor som dyker upp.

Slutligen, Lundsbergarna har fått rubriker igen. Studieresa med teaterbesök...och så smita iväg på krogen och supa skallen av sig, spy på toa och i salongen....Hm, listigt. Å ena sidan är det inte första gången en grupp 17-åringar skämmer ut sig på allmän plats men å andra sidan kan det ju vara en poäng i att personal och elever från Lundsberg sköter sig korrekt ett bra tag nu....Nåt för den skolledningen att ta upp på nästa tjusiga middag.


Så, dags för trädgården nu.

Mortuta

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards