Alla inlägg den 22 november 2013

Av Lena - 22 november 2013 20:51

Ja herre gud, då jag läste igenom gårdagens inlägg kunde man ju nästan tro att det var något väldigt speciellt och ovanligt att skriva blogginlägg varje dag. Så menade jag inte alls, nej då...det ska nog mer ses som en reflektion över fenomenet att kunna leverera någotsånär vettig text dag efter dag, se hur mycket tid som måste användas osv. 

 

nåja...

 

Dag 2

 

Funktionen minnet är något som fascinerar. Världens stora hjärnforskare har "tittat" in i mänsklighetens hjärnor och tagit reda på mängder om vad som försigår i vårt inre. Det har säkert forskat spaltkilometer/mil om fenomenet och givetvis om vad som händer då det inte riktigt klickar.

Tänk vilken häftig förmåga vi har att minnas det som vi varit med, det som hänt och upplevt. Stort och smått. 

Men, man minns ju inte allt....somligt fastnar och somligt rinner av på nåt vis. Man kan med exakthet återge någon förhållandevis trivial händelse men sen kanske inte alls minnas något av det som kanske är riktigt betydelsefulla stunder i livet. Hur sorterar hjärnan? Slumpen? Hm, tål att fundera över.....

Vad är det avgör sorterandet i vår minnesbank?

 

 

 

Exempel...

 

Med tämligen exakta detaljer kan jag (för den som eventuellt och mot förmodan vill höra...) i stort sett återge en vanlig lektion i engelska under gymnasietiden, hur folk såg ut och var jag satt och hur det luktade....men varför??? 

Men be mig berätta om hur det var då jag gick uppför kyrkgången med min favvokarl....då är det totalt svart. Ingen aning om hur det var, vilka som sjöng/spelade/talade...eller nåt annat. Blankt i minnet. Nervöst..ja, ja men ändå borde man väl minnas något över huvudtaget....

Varför?

 

 

 

Minnet är en intressant faktor då man sysslar med  sång. Man minns klanger och kan då lättare lära sig nya låtar, det som brukar kallas muskelminne hjälper hjärnan att få kläm på ackord och hur det ska kännas i kroppen vid vissa toner, intervall och ackord. Stämbandens minne ( om man nu kan säga att en muskel minns) hjälper till då man famlar i luften vid svåra, komplicerade slingor...

På något vis känns det rätt igenom kroppen då man, tillsammans med de andra, sjunger ackordet tok-rätt. Man minns hur det ska kännas och nästa gång reagerar sinnena (välbehagskänslor alltså) om man s.a.s får till det. Likväl reagerar kroppen på nåt vis om det inte blir riktigt i pitch (rent alltså). 

Fascinerande....

 

Nåt annat

 

 

Hunden och jag hade en ljuvlig eftermiddag idag vid havet. Frosten ligger som ett täcke över vassen och isen börjar så sakta lägga sig. Vackert. 

Vi njöt, hundskrutten genom att sätta nosen i vädret och frysa till och jag genom att bara stå där och fånigt stirra ut över havet. Var och en av oss nöjd på sitt vis...

 

 

Det var väl allt för idag då....

Måste dock tillägga att jag faktiskt minns allt vad som hände vid vårt bröllop....från den stunden då vi vände oss om och vad s.a.s färdig-gifta och kunde se på publiken. Då klickade minnesfunktionen igång, på nåt vis....

 

 

Mortuta

 

  

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards