Direktlänk till inlägg 17 december 2013

Hysch pysch och hemlisar

Av Lena - 17 december 2013 21:47

Dag 27 ( rackarns, snart är jag i mål...)


Åh, jag bara älskar veckorna före jul då hemlisarna står som spön i backen. Bakom varje stängd dörr och viskande konversation kan en spännande julgåva gömma sig. Har ni hemlisar ni också? Vi har många!
Julmånaden kan ju, om man nu läser löpsedlar och hör somliga intervjuer vara en riktigt stressigt pain-in-the-ass-tid...med stress och jakt på det optimala som man sällan eller aldrig når. Oavsett det gäller bästa/godaste/billigaste/nyttigaste julmaten, vackraste julpapperet, mest glittrande glittret eller the-ultimate-christmas-gift. På nåt vis verkar alla andra hitta detta före man själv gör det.

Jag tror att det fattas nåt i min hjärna. Ja, nu är det kanske ingen nyhet för en del av er som känner mig....he, he, men faktum är att julstress av den sort jag skrev om ovan drabbar ytterst sällan mig. Peppar, peppar, ta i trä....jag gillar att gå på stan i jultid, höra tokigt många versioner av Have yourself a merry....Nu är det juligen....O helga natt....och så toppa med nån slirig upplaga av Nu tändas..
Gillar att peta på julpyntshyllorna utan att handla och stå stilla och bara kolla på folk. Udda nöje? jotack, jag har hört det förr...

Gick på stan i eftermiddags, många rusade runt och såg slitna ut. Jag tyckte det var rätt mysigt att traska runt med mina kassar, hänga vid bokdiskarna och fantasivälja böcker åt både mig själv och resten av familjen. Gå och spana på tokigt vackra hantverk, välja ut ostar och syltburkar till våra irländska vänner och så till slut bestämma vad maken ska föräras med. Överhörde dock ett samtal mellan en man och kvinna ( ett förmodat par...) som var så innerligt trötta på att inte veta vad de ska köpa och diskuterade tämligen ilsket vad som skulle duga eller inte åt hans systrar och hennes mor, om sakerna de tänkt ut var tillräckligt fina (läs dyra). Stackare. Ville mest av allt säga åt dem att andas lugnt, klappa dem båda på axeln och muntra upp med att säga det inte gör något om man inte kommer med det dyraste och hippaste grejerna....

Konsumtionsfällan slår likt en gigantisk råttfälla igen över oss fortare än vi hinner få upp korken på julmustflaskan.

Åter till hemlisarna .

Vi är i full gång med förberedelserna. Köksön fylld av papper, tejp, snören och annan rekvisita. Fniss, är nästan sprickfärdig av iver att visa vad vi kommit på. Fast det går ju inte, fattar väl jag också. Lovar i alla fall att berätta efter jul vad det är som ikväll fått mig att skratta ohämmat, betrakta maken med viss misstänksamhet och tänka på alla kidsen med stor värme.

Mortuta

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards