Direktlänk till inlägg 18 januari 2014

Ätbart utbyte mellan länder

Av Lena - 18 januari 2014 11:00

 

Eftersom vi utökat vår familj med ett antal svärsöner och att dessa två slumpat sig härstamma från annan nation än Sverige så innebär det att vi får lära känna Irland och dess traditioner lite närmre.

Då dessa länder ( läs...föräldrar till de vuxna kidsen alltså...) möts så har det blivit lite av en vana att ge gåvor i form av ät- eller drickbar karaktär. Vi har släpat med i bagaget en hel del Västerbottenost som mottagits med stormförtjusning. Börjar fatta storheten i den ostsorten och att det inte bara är vi sen barnsben ätande som gillar den. Hjortronsylt blev för ett år sen en favorit och detta år gav vi havtornsmarmelad och eftersom vi kunde fresta med tunnbröd också, som vi lyckades frakta utan att det smulades ner till bryta..., ni vet den där gamla tidens snabbfrukost...tunnbröd i småbitar och kall mjölk. 

 

Vet inte riktigt vad vi ska slå till med nästa gång? Jag behöver tips!

 

Vad har då vi förärats? Ja, förutom whisky i en del varianter...och en del recept på sånt som man ska blanda Guiness-öl i blev det denna gång ett typiskt irländskt brödmix som gåva. Tipset från givaren/husmodern Bredeen var att jag skulle förbereda mig på ett mastigt, lite speciellt kryddat matbröd och eventuell kunde jag uppfatta det som lite torrt. Men som hon sa " put some butter and marmalade on and yo´ll love it" gav mig mod att använda det.

 

   Fixat och klart!

Ett mastigt och kraftfullt bröd som passade helt perfekt till vår härliga svampsoppa, piffade med VB-ost och riktigt smör och vi var i hamn.

Ser fram emot att göra en resa till Irland och få lära mig mer om deras smaker, kryddningar och guinessgrytor.

Det är kul med utbyte.

 

¤¤¤¤¤

 

 

 

Det är SkidSm i vår stad och jag vet att man borde vara på på plats för att se allt på riktigt....ja,ja. Men det är rätt skönt med tevehäng också, kul att se åkarna i spåret och notera att man känner igen en hel del ställen som de befinner sig på.

 

Inser också att man lär sig något varje dag. Vi satte oss vid tevesändningen något tidigare än beräknat och hamnade framför något som heter Skialpinism...Hm? En skidsportgren där man, på nån typ av telemarkare åker uppför en slalombacke - bär skidorna en stund - på med skidor igen - av med nån ruggad tejp - storslalom nerför igen. Otippad gren må jag säga. Är dock osäker på om det blir vår nästa folksport. Tveksamt. Men, lite konsturerat kändes det.....

 

För den som oroar sig huruvida Mortutan inte kommer upp ur soffan kan jag lugna ner er alla. Den brune kamraten vaktar, suckar, hänger, gnäller lite vid min sida och väntar på en tur i skogen, det finns inget dåligt väder anser nog han....möjligtvis bara mindre lockande dressyrgodis. (Får nog ta med köttbullar idag)

 

 

¤¤¤¤¤¤

 

För övrigt då?

 

Jo, kunde med stolthet konstatera att fredagens DN hade spottat upp sig rejält. Fredagskorsordet hade Umeå som tema med mängder av mer eller mindre svåra frågor om hemstaden. Måste erkänna att jag inte är helt klar än...svårare än jag trodde faktiskt. Blir något att fortsätta med vid eftermiddagskaffet kanske? 

 

Ska väl också slänga lite kula idag, dvs göra ett träningspass med kettlebellsen. Den för året nya rutinen med att få träningspass via mail är så kul. Skapar variation för både hjärna och muskler och om nån trodde att det inbjuder till fuskande, av typen: orkar inte riktigt idag - gör inte hela passet - eller annat sånt. Det är snarare tvärtom. Kan ju inte luras då den som skickar mig passen är dottern, vill ju visa att även en morsa orkar och kan. 

  Mortuta

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards