Alla inlägg under januari 2014

Av Lena - 1 januari 2014 21:58

 

 

Det är sed och bruk att vid årsskifte göra nån form av koll av de mål man satt upp, måluppfyllelsen alltså. Åtminstone om man har ett företag eller nån annan ekonomisk verksamhet. Men, jag har då inget företag...varken större eller mindre...så,  tänkte mer på att man kanske borde kolla de där målen som sattes upp förra nyårsdagen. Det är ju lite av poängen med att bestämma sig för saker och sen driva sig själv igenom det under året.

 

Huhh, med skräckblandad förtjusning tittar jag tillbaka och utvärderar huruvida det varit framgång eller total krasch på vad jag tänkte göra av året....då alltså.

 

 

 

Så här skrev jag...

 

2013

Det här året ska jag verkligen anstränga mig att...

 

                                                     Äta gott och hälsosamt                                                         Jodå, Lchf så gott som alltid

                                                    Röra mig så att jag mår bra                                                     första halvåret mycket, sen något mindre...skärpning alltså

                                               Ägna mig åt sånt som ger mig energi                                      det blev mycket sång, ska bli ännu mer nu med Sångkraft och Barbershop, det är en energikälla som heter duga

 

Ge de påbörjade projekten i hemmet ( sömnad och sånt...) en chans att bli klara                  Icke alls uppfyllt...jo, kanske lite

                                          Sova i sängen mer än framför teven                                     Phff, begriper inte varför jag skrev så

                          Vårda mina blommor på ett sätt som de bättre förtjänar                          efter en snabb kik i fönstret ser jag att det är ett riktigt långtidsprojekt...

 

Skratta och ha roligt tillsammans med mina nära och kära, vänner och arbetskamrater   Lyckats rätt bra, men ska nog öka med typ 200 % under detta år. Här går det aldrig att gör för mycket.

                                  Använda tid och pengar på ett hyfsat genomtänkt sätt.                                       Fixade det bra, inget telefonsamtal från Lyxfällan än...

 

Utvärderingen avklarad!

Min mentala revisor nickar jakande och det ser ut som om jag får fortsatt ansvarsfrihet över mitt liv. Jag känner mig nöjd med mina föresatser och då det är väl bara att tuffa på med samma idéer under det här året också då.

 

¤¤¤¤¤¤

 

På Malta finns det en lång, lång tradition med julkrubbor. Läste att det pågått allt sedan sent 1600-tal, inget nytt kommersiellt påhitt alltså.....Överallt kan man se dessa presepjis. I affärer och skyltfönster, i gathörn och rondeller (och de var ohyggligt många, kan jag lova....) och givetvis i hemmens fönster och inne hos folk och så förstås i närheten av kyrkor. Med fördel öppnas garage upp med krubb-dekorationer i naturlig storlek eller så kan man under några helger möta en "levande krubba" tack vare frivilliga som deltar i ett gigantiskt teaterspel på ön Gozo. Stort och smått, både vackert och kanske några mindre smakfulla. 

I de flesta maltesiska hem med självaktning finns en par, tre krubbor uppställda. Lägg dessutom till minst ett baby Jesus-child i naturlig storlek liggande på halm så är det fulländat.

På första plats detta år i klassen Mest inovativt/märkligt tror jag nog att den stickade julkrubban placerar sig. Nog för att jag gillar att sticka men.....njae.

(tätt följd av krubban i brödet förstås...)

 

Varsågod, några axplock....

 

                           

En del figurer är väldigt vackra och välgjorda.

Hade en hel del fler i kameralinsen.....men familjen blev lite trött på att jag jagade motivet så det fick räcka med dessa.

 

Nästa gång det blir jul på Malta ska den lilla ön Gozo besökas så att vi får uppleva den häftiga amatörteatern Native Village Bethlehem f`Ghajnsielem. Ett hundratal skådespelare agerar livet i Judeén för 2000 år sedan och man kan vandra mitt i. Tror att, oavsett vilket förhållande eller tilltro man har till religionen och julberättelsen att det är en fascinerande upplevelse.

 

¤¤¤¤¤

 

Jamen, då är de väl dags för jobb igen då.

 

Första dagen med ny anställning!

Here we go

 

 

 

Mortuta

 

Av Lena - 1 januari 2014 13:17

 

 

Nyårsdagen, den första dagen med nya möjligheter, det är en riktigt härlig känsla att i tankarna betrakta och betänka detta. Klar luft, på nåt sätt.

 

Nyårsaftonen är, enligt mig en rätt ödesmättad stund. Den dag då man både gör nån form av bokslut för det år man lämnar bakom sig och inte då heller längre kan påverka. Men även den dag då man tittar framåt i spåkulan, man vill att somligt ska ske och att en del inte ska inträffa...

 

Firandet var en lugn men väldigt behaglig tillställning i vårt hem. Eftersom julresan fick med sig mer än en hög med tvätt utan också en lite ful bacill blev det inget stort kalas hos vänner utan en påtumanhand-date i hemmet.

Men det blev så så mysigt det också.

 

Under kvällen halkade samtalet gång på gång in på vad Året på väg ut hade gett oss och vad Året på väg in har för möjligheter. Vi drog oss till minnes många stunder, både här hemma och på resande fot. Antagligen är det ett tecken på att man levt ett tag, det faktum att en hel del av vad vi ansåg var av värde hade med familjen i övrigt att göra. Men på tioitopp-listan kunde även en del musikaliska höjdare och jobb-byten återfinnas i sällskap med lite italiensk risotto och branta skidbackar.

 

¤¤¤¤¤¤

 

 

Julen har förflutit på ett utmärkt sätt. Vi lämnade Sverige för Malta och döttrarna. En vecka fylld av mat och traditioner från minst tre länder, värme och sol och regn. Umgänge med våra kära och då kan man ju inte klaga, eller hur?

 

Som vanligt så skapar resandet en del kreativa tankegångar, sånt som jag vill delge och förhoppningsvis kan det vara till visst nöje för dig som läser.  

 

 

¤¤¤¤¤¤

 

 

 

Flygresor är ofta nyttjat i vår familj, hit och dit och kors och tvärs under året. Jakten på billiga resor pågår nästan jämt och trånga platser med köpefika är vanligt förekommande. Har i bästa fall fått sitta vid exit-dörren och kunna sträcka ut benen ibland.

Lyxlirare i kabinen har åtminstone aldrig varit nån roll för mig. Men, nu har det hänt.

 

Utan att egentligen förstå hur det hänt, inte i förväg bestämt det så fick vi business class-biljetter på nerresan denna gång. Upp-passad från start till mål, kulörta tidskrifter, vita dukar och (för ovanlighetens skull) god mat.

     

Inte helt naturlig i miljön satt vi som kungar längst fram med en egen personal som kom med det vi önskade. Så vad gör man? Beställer såklart in champagne och leker lyxlirare hela vägen ner....

 

 

På väg hem blev det vanlig trång-sits-flight igen.....

 

Mortuta

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards