Alla inlägg den 20 februari 2014

Av Lena - 20 februari 2014 20:57

 

 

Ikväll startade den bokcirkel som jag fått uppdraget att leda. Det inleddes med ett föredrag om umeförfattaren Lars Widding som är den författare som regionens bibliotek valt ska vara i fokus under våren och då med boken Pigan och härligheten som vårt läs- och samtalsobjekt.

 

      

 

Eftersom Lars Widding inte har varit författaren som jag läst in mig på mest av allt under mina svenskastudier så var det rätt intressant att höra då litteraturvetaren Anders Öhman berättade om hans uppväxt i Umeå och försöken att etablera sig som författare i ett kultursverige som allt som oftast betraktade hans skrivande med ett nedlåtande storebrorsflin. 

Det är väl inte bara jag som mest minns honom som en person i nån tevesoffa på 80talet, eller i radioprogrammet Påminuten med Pekka Langer...tror jag det var. 

 

Trots detta så hade Widding en stor läsekrets och hans böcker har stått på parad i många, många svenska hem. Minns min mammas bokhylla med alla Widdingsviterna, inbundna, inköpta via Svalans bokklubb. Han var för övrigt den bokklubbens största varumärke under 70-80talet.

 

Så, nu ska vi träffas under några kvällar i mars och prata om den här boken, diskutera från olika synvinklar och perspektiv. Jag ser verkligen framemot detta. Det är något visst med boksamtal, alltid lär man sig något....nästan oavsett vilken bok det är. Ja, ja..det underlättar om man gillar det man läser, eller upprörs, eller förfäras, eller bara njuter av bokstävernas kombinationer....

 

     

¤¤¤¤¤¤¤

 

För övrigt då?

 

OS...på teve...på radio..

Jobb

Hundturer

Sjungasjungasjunga märkliga men vackra saker med kör och orkester.

 

Tja,det är väl en rätt okej sammanfattning av den senaste veckan. Det finns givetvis hel del som borde göras. Tvätta, städa, pälsvård på BruneBrorsan och en lite högre träningsdos än en stund på eftermiddagarna....

Nåja, det ordnar sig. Det mesta som jag gör just nu ger energi och lycka och det är ändå viktigast....

 

Du då? Vad gör du just nu?

 

 

Skriv och berätta

 

Mortuta

 

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards