Direktlänk till inlägg 7 mars 2014

En jädra massa nyanser av grått

Av Lena - 7 mars 2014 21:11

 


Den här veckan har verkligen gått i svart/vitt. Eller kanske rättare sagt en grågrågrå tillvaro. Nyanserna av den färgen har verkligen stått som spön i backen, precis som regnet som slår mot rutorna ikväll.

 

Håller detta i sig så kommer våren fort i år. Bra? Dåligt?

Känner mig en aning ambivalent för lika mycket som jag gillar vinter lika mycket ogillar jag detta slaskblask som mars månad hittills bjudit. Och ska det vara så...ja, då kan det lika gärna bli vår.

 

       

 

Så som traditionen bjuder på fredagar så inhandlas det ett knippe tulips. De fungerar lite som glädjefilter och motvikt till allt det gråa. 

 

¤¤¤¤

 

De senaste dagarna har en tämligen ny ljudbok rullat på i mina öron. Som lite motvikt de senaste veckornas läsande om krig, sorger, elände och annat som krävt att mycket av min analytiska förmåga letade jag efter en bok som kanske gav mer förströelse. Så...det blev den senaste i serien om Bridget Jones...

  Underhållande och tämligen lättläst (lyssnat i det här fallet). Stunder av avkopplande lyssning...så att man nästan somnar ibland och måste spola tillbaka gång på gång. Njutbart lyssnande....

Trodde jag alltså.

 

Men ack vad jag bedrog mig. Mer stressig bok får man leta efter. En historia som till stor del bygger på twitterkommunikation och sms-meddelanden som skickas fram och tillbaka i ett rasande tempo. Lägg därtill tidsuppdateringar gång på gång på gång. Herregud, jag är helt svettig efter att ha lyssnat på ett par kapitel. Uppläsaren Rachel Molin gör ett bra, om än kanske väl teatraliskt jobb och agerar mer än läser men ändå...

Ska man få hög stresspuls bara av att lyssna på en bok? Ja, uppenbarligen.

 

Att använda sig av dessa nutidsfenomen så intensivt i litteratur är väl inte helt utbyggt i skrivarvärlden, har själv svårt att känna mig bekväm i stilen. Det blir inte så många partier av god prosa och handling som leder framåt. En åldersfråga? Skillnader i nyttjandet av sociala medier mellan åldrar?

Hashtag hit och hashtag dit...snabba ryck i kommunikationer.

 

Huvudpersonen Bridget blir helt uppslukad av sättet att bli synlig i etern, desperat att få följare på twitter. Förhindras till att sköta vardagen som hon vill i väntan på sms-svar. Förtvivlad då ingen reagerar på vad hon skriver och inser samtidigt inte konsekvenserna då hon trycker på sänd-knappen, det går inte att ångra och att det verkligen inte är en bra idé att twittra i berusat tillstånd. Som lyssnare är det naturligtvis en del fniss och skratt och humor, och sida upp och sida ner av klassiska Bridget Jones-situationer. 

Men, en stressig eftersmak är det ändå...

 

Stundtals överväger jag att sluta lyssna men....icke det, har man börjat så ska man avsluta. Fattar ni vilket luther-spöke som sitter på axeln och bevakar.

Man ska slutföra och man ska inte ge upp...

 

¤¤¤¤¤

 

   

Kvällen borde ägnas åt att packa inför morgondagens skidreseavfärd men istället blev det tändaljusmysmiddag och Let´s Dance. Det blir upp med tuppen och desperations-stuva ihop nåt som verkar bra att ha med sig.

Blir nog bra, bara snön finns dit vi ska!

 

 

Mortuta

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards