Alla inlägg den 3 april 2014

Av Lena - 3 april 2014 19:43

    


Det är något speciellt med att gå runt på museum. Stilla, tyst och stort...oftast. Rum efter rum med vackra, annorlunda, konstiga eller ibland rent fula konstverk. Dock har de alla det gemensamma att de påverkar besökaren på ena eller andra sättet.

 

   

Under den senaste helgen har vi besökt Madrid och där finns det en hel del vackert att se på. Vackra trädgårdar och parker, byggnader som får betraktaren att stanna till och så förstås en del museum.

Vi valde att besöka Reia Sofia. Deras Moderna Museet, typ.

 


Trodde aldrig att star struck skulle vara något som skulle kunna beskriva mitt tillstånd efter att ha vandrat runt i några timmar. Men, det är så... 

   

Jag tappade nästan andan av Picasso, Miro och Dali och så alla de konstnärer som jag nu inte minns namnen på längre. Konst som ger mig möjligheten att fundera och se många saker är i mitt tycke den allra bästa. Det som ger reaktioner i mina sinnen.

 

Så....då var jag verkligen på rätt ställe.

 

Ett litet axplock av det som alla sinnena bjöds på får du nu..

                             

 

Men....största känsloupplevelsen blev det dock då vi stod framför Picassos gigantiska verk Guernica.Den tog verkligen all kraft ur mig och det gick nästan inte att se sig mätt. Picassos tolkning av Francos massaker av Guernica blev så tydlig, förmodligen hjälpte det till att konstverket är stort som attan. ( Det förstärktes ännu mer av det faktum att vi tidigare under helgen klättrat upp till Francos villa högt upp på en strategisk plats med vyer över hela Madrid..och häpnats/förfärats av hans envåldshärskarstil till och med vad det gäller byggnader)

 

 

Det rådde totalt fotoförbud där inne vid den stora tavlan och vakter stod utposterade var och varannan meter för att se till att vi alla höll oss i skinnet, men väl utanför knäppte jag av en bild....med en åthutning på spanska som följd. Men jag hade ingen blixt och stod längst bort i ett rum på sidan om där man fick fota....eller?

Nåväl, här är den och jag får kika litegrann på den om och om igen.... 

 

Star struck......jajamen. Det blev en liten Miro-affisch att ta hem som substitut för den konst man aldrig har råd att köpa. Funkar bra det också.

 

Vad blir du mållös och/eller berörd av? Konst? Musik? Natur? 

 

 

 

¤¤¤¤¤¤

 

 

 

Avslutar med en helt annan typ av installation. I Madrids stadshus, med sin enorma rymd hängde denna tröj-mobil. Läckert!

 

Mortuta



Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards