Direktlänk till inlägg 1 maj 2014

Dröm eller verklighet?

Av Lena - 1 maj 2014 16:18

   

 

En elev (i nedre tonåren) i skolan kom till mitt arbetsrum en dag och ville fråga något "typ skitviktigt" för..."du vet ju typ allt"...

Hoppsan..det var som tusan tänkte jag men svarade....

- Javisst, kör på!

- Okej, fortsatte tonåringen..."Tänk såhär...om man har ett stökigt rum och ens mamma tjatar att man städar....och så drömmer man att man har jobbat som en galning och städat skitsnyggt...sen så säger ens mamma att det inte gäller utan hon måste se på riktigt och att man inte bara kan berätta hur det skulle vara..." sen hämtar ungen andan en stund och tittar på min något tveksamma uppsyn.

- Alltså, kan det inte gillas, för man ser ju i drömmen hur det blir och så låter man bli att röja på riktigt...för det blir ju ändå bara rörigt igen...typ nästa dag?"

 

Denna fråga följdes av en rejäl paus från både min och kidsets sida. Måste medge att jag lite försiktigt drog igen min kontorsdörr och satte mig ner tillsammans med frågeställaren. Anade att det kunde ta lite tid.

 

- Hm, ja du....min hjärna växlade som ett flipperspel mellan att tänka ut pedagogiska korrekta lärarsvar till att inombordsfnissande se hur ungen försökt övertyga modern om sin sinnrika teori. 

Vilken scen.....

 


Detta blev starten på flera underhållande och roliga samtal med denna unga människa som hade massor att berätta och diskutera samt ett stort behov av en extra vuxens öron och tankar. Vi kom väl aldrig riktigt fram till hur mamman skulle kunna övertygas om att städning av rummet var onödigt men däremot en hel del annat.

 

Långt senare berättade vi för mamman om vårt samtal om städningen och fick oss verkligen ett stort gemensamt skratt.

 

Detta specifika samtal hade helt fallit ur mitt minne men dök upp igen för några dagar sedan då jag hade en dröm som utav någon anledning fastnade kvar i sinnet. Jag drömde att jag vann 30 miljoner..fattar ni? 30 miljoner slantar...grejen var att jag inte fick berätta för någon om detta för då skulle allt förstöras av nån anledning, ingen skulle tro mig, jag skulle inte kunna använda pengarna till nåt och familjen skulle bara håna mig för mina fantasier. Så, i drömmen höll jag slantarna för mig själv, smyghandlade ytterst sparsamt och låtsades som ingenting. Mörkade det hela så att säga. Minns att jag vaknade med känslan att det inte var nån poäng alls med vinsten då ingen annan fick ta del av det eller veta om. Snopet liksom...

Ungefär så som den här tonåringen kände då ingen kunde ta del av det fantastiskt städade rummet i drömscenariet. Alltså var allt liksom förgäves om ingen trodde eller fick veta....

 

Drömmar är märkliga och jag kan väl inte påstå att det är något som jag lägger någon större energi på att tyda, men det finns ju många som hävdar att de kan läsa ut en hel del ur vad vi drömmer. Man kan ju undra vad min dröm då skulle betyda? Någon som vet?

 

Har ni drömt något knäppt, konstigt eller annat minnesvärt?

 

¤¤¤¤¤¤¤

 

Valborgsmässoafton har kommit och gått. Tack vare, eller på grund av makens jobb blev en resa till Sundsvall aktuell, en årstidsinvigning kombinerad med vårkase och sång och annan underhållning. Skoj!

   

 


Precis som i resten av landet så växlade vädret mellan snålblåst, solsken, hagel, regn och stundtals helt okej väder. Men, men...vad kan hindra femtusen sundsvallsbor från att bege sig till Norra Berget? Ingenting!

       

Körsång och en något svårstartad eld inledde firandet. En kör med nya fina halsdukar, samefärger på pinnar här och där och massor av musik.

         

Paradorkestern kämpade på i hagel och regn, mycket imponerande.

 

         

Musiker i olika stilar på rad på scenen, mest småflicks/tonårsjubel drog definitivt Kevin Walker ner. Kraftfullast var jojkaren Jörgen Stenberg och Carro Miskowsky och i mina ögon coolast var (dans-)technosamesångerskan Lovisa Negga...så bra!       (och så typiskt... då får jag inte nån bra bild på henne så ni missar vem hon är...ni får googla/youtube:a, gör det...gör det).

  Dessutom en högtidlig del med tal av flera potentater och en musikalisk gåva från Sundsvall till Umeå..och maken fick stolt ta emot ett framförande av Petterson-Bergers Umeåkantat...inte illa!

 

 

Coolaste hunden för kvällen (ja ja, Kenzo var givetvis snyggast..) var utan konkurrens denna stiliga blodhund. Helt lugnt satt han mitt i myllret av folk och kollade runt. 

 

Anmärkningsvärt var att det inte förekom några smällare under kvällen....över huvudtaget. Inte ett skott/smällare hördes och det var såå skönt. Kanske berodde det på att alla "raket"-forskare var på andra delar av stan eller så är det en annan tradition i Sundsvall. Oberoende anledning var det vilsamt för både våra och hundens öron.

 

   ¤¤¤¤¤   

 

Imorgon bär det iväg till Karlstad och Nordiska Mästerskapen i BarberShop.

Säger bara en sak....ÄNTLIGEN ÄR DET DAGS!

  

Vi har övat och övat och övat och gjort enormt stora framsteg. Hoppas nu bara att allt stämmer då vi väl står på scenen och att domarna gillar vad de hör och ser.

 

Men, det förstås...det allra, allra viktigaste kommer ändå vara att vi njuter av att underhålla publiken med perfekt sång och värme, kärlek och utstrålning.

 

Håll tummarna på lördag förmiddag, please....

 

Mortuta

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards