Direktlänk till inlägg 10 maj 2014

Baklängesårstid?

Av Lena - 10 maj 2014 09:05

Godmorgon lördag!

Hej helg!

Välkommen inomhussysslor!

 

En vanlig majlördag, en vanlig vår hade det känts konstigt att planera för innevistelse men inte den här lördagen. Så skönt att veta att man kan greja på inne och att trädgården får bero ett par dagar.

 

  Vaknade av att maken kapade upp ved för att elda i kakelugnen, det var kallt och kulet även inomhus. Detta har sällan inträffat, att vi eldat i mitten på maj...ja, då det varit riktigt regnbus förstås. I mitt sömndruckna tillstånd trodde jag nästan att det var en vinterbrasa och varm choklad som väntade.

Nåja, jag gillade lördagsmajbrasan också....

 

¤¤¤¤

 

Gårdagens happening var kamraten Elisabeths disputationsdag och fest. Laddade hela dagen, tänkte ut kläder och vågade mig rent av på en sväng med mascarapenseln ( och det är verkligen modigt av mig eftersom det renderar svullna kliande ögon som eftergift), med andra ord laddad för att fira henne ordentligt.

 

Skulle bara rasta hunden en sväng först. Eftersom det skulle gå ett antal timmar innan nästa rastning så var planen att traska iväg en rejäl bit upp i skogen och låta honom rusa runt på sant settervis, givetvis under mitt vakande öga men med fart och glädje. 

Sagt och gjort, på med kepsen, hundjackan och gympaskorna över festutstyrseln. 

Rätt bra med tid och inte alldeles för regnigt och kallt då vi gav oss ut. Ut på ett hygge där jag kunde se honom bra och han kunde springa fritt.

Glad hund och hyfsat nöjd förare en rätt lång stund....sen övergick det steg för steg till glad hund på rymmen och hysteriskt stressad förare. 

 

Några gånger per år...typ...drabbas han av tillfällig dövhet/galen springlycka/lydnadsglömska och gör precis som han själv vill och struntar totalt i mig. Igår var det en sådan stund.

 

Allt eftersom regnet tilltog, min festutstyrsel blev fuktigare och tiden för buss/tåg närmade sig desto längre svängar tog hunden för att sen svänga iväg helt utanför min härad. Visslade så pipan slaggade igen, ropade ömsom lockande och ömsom med visst hot i rösten men inget resultat. Satt sen på en stubbe och väntade på rymmaren som efter en 10-15 minuter dök upp, kvistig och rejält blöt men väldigt glad och kärvänlig. Han ville få lite cred för att han kommit, om så lite sent på min inkallning....och vad hade väl jag att göra? Jo...

med entusiasm säga...

 


Klapp, klapp ( hundf-n, var har du varit)

Duktig hund ( j-la byracka, tvätta ur öronen) 

och

här får du en godis (nästa gång får du ingenting, jag lovar)

 

Sprang hem, in med hunden och rusade till bussen för att se den passera innan jag hann till hållplatsen. Blöt stod jag kvar och gav sen upp...

 

Ingen party alltså. Hoppas nu verkligen att Elisabeth blev riktigt mycket firad och ärad trots att jag inte var där och tjoade med de andra flingorna.

 

Det blev en kväll under filten, med Let´s Dancefinal som sällskap istället. Funkade!

 

  På min fixa-inomhus-lista står nu matlagningsförberedelser på tur. Gäster kommer och god mat ska ordnas. 

 

Dagens skogstur överlåter jag till maken, hunden och jag ska vila från varandra...

 

Mortuta

 
 
Mita

Mita

11 maj 2014 23:16

Haha..känner igen det där med vovven,och så jäkla typiskt när man har bråttom, varför ska det hända då, VA??
Vädret är då ingen höjdare just nu, men om det regnar av sig ordentligt nu, ja då kanske vi får en kanonsommar sen, hoppas....
Kramar♥

http://mitasguldkorn.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 3 februari 2019 17:03

    Hej världen!   Jag lever....   Bloggandet har definitivt legat på is, eller kanske rättare sagt under täcket med flunsan som sällskap.   Blä och usch så sjuk jag varit. Flunsan tog greppet över kroppen, dock inte det positiva si...

Av Lena - 2 januari 2019 08:00


    Precis som hos många andra med skrivarklåda ska det nu presenteras en sorts årsredovisning av 2018. En summering av vad mortuta tänkt och gjort under det nu passerade året.   Lånar, precis som nån gång tidigare, Underbara Claras variant och...

Av Lena - 30 december 2018 21:38

        Det finns något filter inbyggt i föräldrar vad gäller att minnas hur det är att umgås med småbarn, man minns bara brottstycken av hur det var. Tur är väl det för annars skulle man förmodligen backa varje gång en liten knodd närmar s...

Av Lena - 20 december 2018 00:00

Konst är bra konstigt.  Alltså inte konstigt som knäppt utan mer att det kan vara så annorlunda och att det verkligen inte är givet att man ska gilla/beröras/påverkas på nåt vis av det man stöter på.   Somliga anser att det enda som kan få ha e...

Av Lena - 16 december 2018 22:02

    Hushållet har haft kalas.   Jojo, som så många tidigare nästanjulhelglördagar har vi samlat en hoper kära gamla vänner och julkalasat utav bara tusan. Det är rätt fantastiskt att dessa vänner slänger sina egna julbestyr åt sidan och kom...

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards