Alla inlägg den 13 juli 2014

Av Lena - 13 juli 2014 17:38

 


I mitten av ön Malta, på en lite höjd ligger den ursprungliga huvudstaden Mdina. En stadsmur omgärdar den helt vita staden med smala, smala gränder och små krogar och kafeér. Tillsammans med L och K vandrade jag upp och ner för gränderna. Fascinerades av den kontrast till kustorternas liv och larm som Mdina bjöd. Stillhet, tystnad, nästan inga människor förutom de som satt på uteserveringar och många vackra platser att stanna vid. 

 

Stundtals känns det som om nån stängt av ljudet på livet och det är ju lite weird...så att säga. I några gränder kunde vi se några andra som flanerade men de var lätt räknade och precis som vi så var de väldigt tysta och bara tassade runt....

           

 

Som en del av mina vänner redan vet så fascineras jag oerhört av dörrar och dörrkläppar. Eller....kanske jag rent av har nåt typ av mindre vettigt dörrbehov. Söka hjälp? Ja, man vet aldrig när det går överstyr och jag börjar skruva ner dörrar och släpa med mig hem....Många gånger har mitt ressällskap fått stanna och vänta på mig då jag beundrat en, mina ögon vacker dörr...fota lite och filosofera/fantisera om vad som döljer sig på insidan. 

Mdina-söndagen var inget undantag. Vet inte hur många gånger jag fastnade framför en fin dörr och gång på gång startade historier i mitt huvud om vad man skulle få vara med om bakom dörren. Ibland bara någon enstaka tanke och vid några tillfällen både persongalleri och händelseförlopp. 

 

         

Här såg jag framför mig allt från magiska trädgårdar, svartvita fabriksmiljöer till stora matbord med inbjudande familjemiddagar. Några filmsekvenser ur bland annat Choccolate och Flickan med pärlörhänge såg jag ur mitt inre....men också en sväng i fantasin till Oliver Twist.

     

Åh, det riktigt kliar i fingrarna att ta tag i dessa kläppar och knacka på...

 

¤¤¤¤¤¤

 

 

     Mdina är också känt för sin glasproduktion och givetvis blev det en titt bland alla vackra glas. Nån gång....då jag inte har så himla mycket annat som ska fraktas mellan länderna ska jag köpa med mig fina vinglas hem. Måste först bara bestämma färg - mönster - modell - matt/klar - lite/mycket ränder m.m Och även här kanske mina nära vänner ler i mjugg.....så många beslut för mig att ta ställning till. Nä...det kommer aldrig blir nåt inköp på den här sidan 2020-talet....

 

   Ramlade också över en trillion julgransprydnader och hade riktigt svårt att välja ut nåt litet och extra fint till min goda vän E som är julgranspyntsfreak. Hade kunnat bära hem lådvis med fina änglar och kulor och annat jox men hejdade mig i sista sekunden...

 

¤¤¤¤

 

             

Lite konst och en stunds kontemplation på en vinbar gjorde dagen fullkomlig.

 

Mortuta

 

 

 

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards