Alla inlägg den 21 november 2014

Av Lena - 21 november 2014 22:11

     

 

Det är svårt att beskriva vad som sker då kameran finns med i en situation. Då blir tankarna och blicken och siktet på ett annat fokus. Den mentala sökmotorn tittar mycket på detaljer och smågrejer och ofta det lite udda. Med enbart mobilkameran som fotoutrustning blir det mer av vanlig fotografering, om det nu finns något sådant...alltså s.k turistvyer som används lite mer för snabb visning.

Med den röda Pentaxen (eller numera den svarta brorsan också) på axeln är nyfikenheten större. Det kanske låter helknäppt för er som läser, jag förstår det men om det finns nån fler fotointresserad där ute i etern kanske den kännner igen känslan.

 

Kameran är definitivt inte med hela tiden, det fotas inte i tid och otid och ingen i min närhet behöver vare sig gömma sig eller agera modell mot sin vilja. Inte alls..

 

Av en slump...nej, vi kan kalla nostalgitripp och barnbarnsbebislängtan...började jag titta igenom en hög med fotoalbum från de första åren med kidsen. Hundratals bilder av favoritobjekten, bildkvalité som nog kan diskuteras men alla är med kärlek tagna. Oj,oj...då var det inte så mycket fråga om att se detaljer och begrunda motiven, mer av modellen action - tagning....

 

Anar att det kan bli en återgång till detta från januari då skrutten på Malta gör entré. Förhoppningsvis med bättre fotokunskap och bildkvalité. Nåt ska man väl ha lärt sig genom åren.

 

¤¤¤¤¤¤¤

 

 

Tillbaka till London igen.

Som tidigare skrivits besökte vi utställningen House of Illustration där man i reklamen saluförde en mängd kända illustratörer och deras bilder. Aktuell utställning var med dessa två:

Lite obscena och läskiga bilder med en viss förkärlek för kvinnokropp och djurhuvud (inte min favvokombination), kände igen en del bilder från Jane Austin-böckerna och det var väl gott nog. Det var fotoförbud där så ni får inte se nåt...sörj inte över det.

 

Well, well...

De bilder som fångade mig var inte de som fanns inne på utställningen. De fanns på vägen dit, runt det konstnärliga campus som området vid Kings Cross numera är. Väggarna fyllda med dessa bilder...det var svårt att passera utan att stanna till och fnissa till. Somligt kände jag igen, som till exempel den från Tre män i en båt (nr 7 av dessa bilder) men många är nya för mig. 

 

    

                      

Kings Cross var för mig bara en jättestor ålderstigen, lite sunkig station och kommunikations-knutpunkt där människor rusar på, alla på väg nån annan stans.   Så var det då jag var där för tio år sedan. 

Nu har området genomgått en stor förvandling, stationen med tåg och tunnelbana sitter på ett vackert sätt ihop med all konstnärlig anda runt omkring. Det blir absolut fler besök. Kan tipsa den nyfikne...www.kingscross.co.uk

 

 

    

 

¤¤¤¤¤¤¤

 

Jaha, nu blev dagens inlägg nåt helt annat än vad jag planerat.

Tillbaka till ordningen.

Skulle ju filura runt alla människor man ser och möter i en storstad som denna. Har stannat till och tjuvkikat och klurat på tänkbara livshistorier, det är ju en annan av mina favoritsysselsättningar på resa. Kan varmt rekommenderas, gärna tillsammans med någon likasinnad.

Ska dock bespara er mina hitte-på-historier om de människor som fastnade på linsen den här gången..ni får skapa era egna. Men ser väl att lite kärlek och lite bus och lite nyfikenhet kanske får vara temat. 

 

 

         

 

 

Finaste bilden är nog denna.

 

Två små tjejer som deltog i nån sorts "kom och lär dig dansa ihop med proffsen"-stund på en scen under Regent Street Christmas Light Opening. De var så fokuserade på att göra som dansläraren och rätt omedvetna om att det stod hundratals människor runt omkring. Så söta. Livsglädje!

Bredvid mig stod de stolta föräldrarna och supportade sina döttrar i smyg genom att göra precis lika rörelser som töserna. Dock under paraplyer vilket gjorde det ännu mer skoj att betrakta.

 

    

 

Avslutar idag med en informativ och för den frågande väldigt viktig skylt som jag såg lutad mot en cykel. Ha, ha...som jag gått och undrat över var vägen till Skottland är. Och då var det bara 20 meter bort.

Okejrå...det kan ha varit en liten affär på Portobello Road som avsågs...

 

 

 

Så, som av en händelse....nästa inlägg borde väl bli lite om den Notting Hillgatans för- och nackdelar...

 

 

Mortuta   

 

 

 

 


  

                                                           

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards