Alla inlägg den 5 december 2014

Av Lena - 5 december 2014 11:43

Dag 13


 

Vänner behövs nästan oavsett vad som händer i livet. Glädjestunder, stora och små bekymmer kräver ( ja, alltså inte ordet kräva i dess negativa betydelse utan...ja, ni fattar) en vän att luta sig mot, fråga om råd och kanske be om hjälp. 

 

I den sena timmen var det dags för kapitel öroninflammation (eller ör-styngn som min mor kallade det, kanske nån fler som känner igen det namnet) i min flunsabok och paniken började komma galopperande nån gång på småtimmarna. Kontaktade då, mitt i natten en god vän som hjälpte till med rådgivning och pencillin som redan nu börjar verka. Kan vara inbillning, jag vet. Men det är då bättre än tvärtomkänslan. Tack snälla rara älskade vännen för din utryckning till en vän i nöd. Och ja, för alla som undrar, vårdcentralen är också besökt vid det här laget.

Nu ser det ut att gå vägen. Allt fantastiskt som ska göras i helgen. Pust...

 

 

¤¤¤¤¤

 

     Vädergudarna leker verkligen med oss nu. Väder och temperaturer förändras flera gånger under dygnet för närvarande. Från -5 och krispig natur och klar inbjudande luft förvandlades raskt till +3 och blöt dimma. Inomhustempen hinner inte med, alla fönster immar igen och det är som att befinna sig i ett....typ frysrum eller nåt annat med immiga rutor.

Hör på prognosen att kylan och snön ska komma, nångång nästa vecka. Får då innerligt hoppas att det gäller vår del av norrlandskusten och inte enbart i inlandet.

 

¤¤¤¤

 

Så var det då det här med regeringar och budgetar och vem som ska, vem som vill, vem som bör och vem som helst inte ska bestämma. Har nog inte de senaste dagarna hört så många rikspolitiker från alla kanter säga saker i stil med "det är alla andras fel, inte mitt" och så varianter på  "skyll inte på mig, det är faktiskt sossarna/sd/moderaterna/miljöpartiet som röstat fel". Nu får de faktiskt börja diskutera landets framtid med varandra och göra hållbara samarbeten mellan de, numera rätt ålderstigna blockgränserna. Det är nog slut med vänster- och högergrupper som ska vara varandras motsatser...dagens samhälle kräver att nya konstellationer skapas för att man ska kunna stå emot brunskjorteanstormningen som kommer, steg för steg. Det skrämmer mig oerhört.

 

Tröttsamt är det att på sociala media och i tidningar läsa och höra hur man beskriver politiker som fullständigt inkompetenta och mindre vetande, agerande i egensak och på nåt sätt inte vill landets bästa. Gnälla och skälla och kritisera.

Har mycket svårt att tro att våra rikspolitiker gör sina val och uttalanden med det som grund. Med största sannolikhet är de både pålästa och engagerade, sen är inte allt som passar just mig eller dig. Men så är det ju i en demokrati.

 

Nu får vi verkligen hoppas att valresultatet i mars går i solidarietens tecken.

För alla i vårt land. Om inte, då blir det en tung mandatperiod.

 

Mortuta

 

 

 

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards