Alla inlägg under februari 2016

Av Lena - 20 februari 2016 17:52

 


Dödsbudet nådde oss för en vecka sedan och tiden stannade av...igen. På mindre än ett halvår har två vänner genom hela livet lämnat oss.

 

Denna gång den kära vännen Mats, min tidigare musikerkompis

- vår (makens och min) barndoms/ungdoms/vuxenväns älskade man

- vår fantastiskt trevliga och roliga kompis

- ja, allas vår Mats.

 

Från en dag till en annan förändrades livet för min vän och deras två barn och så lille bebisKalle förstås. Obegripligt! Ofattbart! Märkligt...

 

 

   

Många underbara minnesbilder dyker upp och det känns gott i hjärtat att minnas. 

 

   - " Vill du spela i band med mig och mina kompisar? Vi spelar bara låtar vi gillar själva..." Frågan kom från min kompis pojkvän Mats och svaret var enkelt. Såklart jag ville! Fyra killar och en tjej, varierade kunskaper och förutsättningar men med en kärlek till musik som gemensam nämnare. 

Först två gitarrer, en bas, en trummis och så sångerskan då....

"jag har köpt en Fender keyboard. Vill du börja spela keyboard i bandet?" Det var nästa fråga som kom efter nåt halvår. "Absolut, bara ni killar bär den åt mig, eftersom den väger bly."    

Eftersom killarna inte så gärna sjöng fick sångerskan locka fram stämsången med löfte om att det skulle kunna funka om de till en början visslade. Därefter var steget inte långt till att alla fyra sjäng stämmor på ett utomordentligt sätt. Eagles, ELO och många andra hit-grupper plankades hejvilt och spelningarna på danser kom som ett brev på posten. 

" Eh, du..vi skulle behöva nån blåssektion i bandet. Jag köper en saxofon och lär mig spela"...och vips var våra låtar begåvade med blås. 

 

Genom åren har det blivit, långt efter att bandet upplöstes,  många långa spelträffar. En spelning på ett lastbilsflak mitt i byn långt efter vi slutat är ett gott minne....kanske också en och annnan träff i skolans musiksal bara för att spela en stund. En och annan studioinspelning dyker då och då upp i nya händer och lockar fram gamla minnen.

Parmiddagar, med efter ett tag rätt sömniga livspartners som avslutats med många timmar av stämsång och gitarrspel och jämförande av spellistor...

 

  Ett liv utan båtar i någon form fanns inte på kartan för vår kompis Mats. En flertal turer med båt, matsäck och avslappnat snack och allt och inget har det blivit genom åren. Från den där lilla båten som hans pappa ägde och som knappt rymde fyra personer till deras rätt rymliga kärra som blev deras semesternöje runt Vättern med båtvännerna under de senaste 20 åren.

 

 

 

   

- minns alla roliga stunder tillsammans då Motala/Umeå besökts 

- minns den teknikfixande, elektronikgrejande, snickrande och spikande kamraten som trollade fram det mesta som behövdes.

- minns allt bilkörande i allt från en Televerksorange Ford Transit via en ljusblå Volvo Amazon till tjusiga firmabilar av senaste modell.

- minns spelningar med autografskrivning och raggarbilsfärder

- minns mycket, mycket mer......

 

- minns en fantastisk familjefar och make 

- minns en varmhjärtad god vän

 

 

 

 

sörjer med min kära vän Chatrine

 

 

Mortuta

 

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards