Alla inlägg under januari 2011

Av Lena - 31 januari 2011 22:08

 känner mig ungefär så här fräsch....

  

Ja men då har jag då överskattat mig själv vad gäller träningsork....Trodde i min enfald att jag skulle orka både en 4-5 km stavgång med hunden och sen ett pass på gymmet. Pyttsan...javisst, jag har genomfört och svettats igenom alltihop men är helt slut i kroppen nu.

Duscha, sova....det är vad jag vill nu. Ska bara....kolla på nyheterna, rätta några prov och kolla igenom morgondagens planering.

 

Läste idag en krönika av Alex Schulman (en gammal sådan men med ett ständigt aktuellt ämne). Han filosoferade runt det faktum att det sällan demonstreras i vårt land längre och med demonstrationer avsåg han då människor travar ut i grupp på gator och torg med plakat och rungande slagord. Istället så bildas det Facebookgrupper där man tycker en himla massa oftast till ingen nytta. För visst är det så att de allra flesta åsiktsgrupper och tyckare som finns på FB stannar där och inte gör någon skillnad. Dessutom så är det oerhört många meningslösa protestgrupper i stil med "hata Anna Anka" som får 50-60 000 personer i sin grupp.

Nej, tacka vet jag 70-talets trädkramare, värmeverksprotestanter, greenpeac:are m.fl. Dom märks och det ger publicitet.....sen kanske det inte heller ger världsförändringar....

Schulmans syn på det hela var att han nästan skämdes för den passiva generation som han själv är en del av, men samtidigt erkände han att han inte heller orkade ropa högt på gatorna utan föredrog att skratta och i smyg nästan håna de få demonstranter som tålmodigt står utanför de butiker som säljer ex.vis pälsprodukter. Han kallar dem "vår tids freaks"

Intressant!

 

Dagens boktips måste bli Håkan Nessers "Kära Agnes", jag har lyckats locka mina niondeklassare att bli sugna på att läsa den.

 

 slutt    skrutt

mortuta

Av Lena - 30 januari 2011 20:59

Det är inte alla söndagar som jag tänker....så skönt att det är kväll och jag får sova igen....men idag är det verkligen så. Bäst att ta det från början...

 

Efter lite småpyssel och förberedande hör hemma, talskrivande och sånt så stegade vi iväg i snålblåsten till  40årskalaset. Möttes av en mycket glad värdinna och många släktingar som inbjudits för att vara med på festligheterna. A blev uppvaktad med stort och smått, allt från längdskidor till weekend i Barcelona men några vinflaskor, en taklampa och smycken som kryddor. Måste bara visa lampan, den är såå läcker:

 

   passar bra med björkmöbler och skogsfondvägg.

   efterrätten.

Nåja ,det blev en fest med många tal och singstar och obido-spel och många andra tävlingar och mycket mat och dryck. Vi vandrade hem i natten, avslutade med en filsofisk vin o ost-stund sent på natten. Trevligt men lite tröttsamt att kliva upp då hunden ville ut i morse.

 

Långtur på skoterspåren med ivrig hund blev vår motion idag. Skjutsade våra gäster till flyget och därefter en lång arbetsmiddag med Festivalgruppen. Känner att hjärnan tömdes helt sådär vid sju-tiden....oj, oj, oj.

 

M ringde ikväll och berättade att de tittat på ett hus i helgen. Ett 200 år gammalt hus som hon "blivit helt förälskad i". Tydligen ett riktigt mysigt hus med tjovka väggar och fönstersprång och sånt. Det år säkert att göra hur mysigt som helst om man tar god tid på sig och fixar precis som man vill ha det. Undrar om det blir köp....Ja, då blir de då verkligen bofasta på Malta.

 

Måste visa några fina promenadbilder från i lördags ute på isen.

   

 

Nu ska då mina sista "droppar" energi gå åt till att planera veckans arbete....hej och hå.....

 

Boktips idag: Våra fem sinnen, om doftens betydelse. Har glömt vem som skrev den men det var väldigt intressant....

 

See you

mortuta  

Av Lena - 29 januari 2011 15:52

..Då är det snart dags! Vi ska på ett, förhoppningsvis väldigt trevligt 40årsfirande, systerdottern ska firas och det ordentligt.

Igår anlände min kära syster med make, det är såå roligt att hon är här hos mig/oss. Det vanligaste är annars att vi åker ner till Sthlm flera gånger per år och hälsar på hos dem, vi tillbringar semestrar ihop både sommar och vinterresor....men att hänga så här hemma hos oss känns bra.

Vi har ätit gott, pratat en massa om stort och smått men mest av allt planerat vår kommande sommarsemester "på cykel i Bourgogne". Visst låter det mysigt, att flyga till Paris, ta tåget till den lilla staden Dijon och sen cykla runt från by till by, bo på värdshus och då också besöka vingårdar och små slott och sånt.....Längtar redan!

 

Idag har vi också besökt S, vår fars änka....vilket innebar ett gigantiskt fika med småkakor, wienerbröd m.m Vi åt och pratade och tanten var så glad över besöket.

Eftersom solen lyste så fint över snön och havet  var vi bara tvungna att gå en tur ut på isen och bara njuta en stund....men sen blev det till att skynda hem för fixande inför festen.

 

Nu måste jag fundera ut ett trevligt tal till födelsedagsbarnet....hon är inte bara min släkting utan en väldigt god vän och känns i princip som min lillasyster....så, talet MÅSTE bli bra....

 

vi hörs i luften!

 

Mortuta

Av Lena - 27 januari 2011 07:12

...tillbaka igen efter att ha 1. sett Fuskbyggarna 2. sovit 3. ätit en god frukost.

Måste bara tycka nåt om Fuskbyggar-avsnittet. Kort sammanfattning, en kvinna ärver en summa pengar och bestämmer sig att bygga ett litet hus på landet, får på Blocket tag på en byggherre (hm, hur många aktoriserade byggfirmor saluför sig där kan man ju undra....), hon betalar 700 000 i förskott i princip och karln bygger upp nåt hus-skelett som när som helst skulle kunna rasa/blåsa omkull eftersom det inte ens är förankrat i husgrunden. Knappt nåt var rätt byggt, inga räta vinklar eller inte rätt material för ändamålet....Jaha, sen så går byggaren i konkurs och "försvinner"...och där står kvinnan utan pengar men med ett husskal och är givetvis förtvivlad.

Då Fuskbygge-gänget då får tag på byggkillen så verkar han inte speciellt ångerköpt över misstagen som är gjorda och har mage att tycka att hon ska be honom om ursäkt eftersom det blivit tidningssak av hela ärendet...??

En reflektion som de hade i programmet var att det nu är fler "fuskande bygg-ledare" som inte ens skäms över det dom gör/inte gör utan mer hävdar att det är husägarna som gör fel....givetvis så produceras ju dessa program med en tydlig vinkling till husägarens fördel men ändå....om huset håller på att rasa eller mögla går det ju knappast att tolka på nåt annat vis...

Tack och lov att man inte bygger nåt.

 

Ett axplock ur morgontidningen:

"Småflickors kläder görs tajtare än småpojkars", Lindex har mer slimmade modeller för flickbarnkläder i storlek 110! med motivet att det är modeplagg. Det ni! Helt otroligt.....

 

Nåt stolpskott hade täppt till tvättställen på en skola i Lycksele och vridit på kranarna innan man gick hem på eftermiddagen. Då lokalvårdaren kom på morgonen så vadade man i vatten och skadorna var rätt stora. Suck....

 

De lokala politikerna säger nej till ett förslag om att hedra framstående kvinnor med statyer. Ja, det kanske är ett lite gammalmodigt sätt att hedra någons livsverk.

Man kan ju undra hur en staty av en själv skulle se ut, och ännu mer intressant skulle vara att veta motiveringen....?

 

Slutligen så är det en kille med en däckfirma som kommit på en genialisk idé om att sätta bildäcksdubb under skor. Fiffigt, fast det känns lite klumpigt med gummipluttar under skorna...men vad gör väl det om man förhindrar några lårbensbrott.

 

 

Vad lyssnar jag på idag då?

Ska nog ha lite Peter LeMarc i lurarna på promenaden till jobbet. Hans texter är så vackra och går rakt in i hjärtat.

 

Ha det gott!

 

Mortuta

 

Av Lena - 26 januari 2011 22:23

Sådärja, då var det sen kväll igen! Jag har precis kommit hem efter en intensiv körövning med Sångkraft, denna kväll hade vi en hel del specialövningar med våra stämmor eftersom dirigenten låg hemma nerbäddad i vinterkräksjukan...

Det är verkligen massor att lära in. Oj, oj, oj.....jag tror att jag ska ägna en kväll till att spela in alla mina stämmor med mp3 så att jag kan öva texterna och melodislingorna då jag är ute på språng. Det är ju nåt som är praxis i den andra kören som jag är med i...alltså filer på nätet....en bra teknik då det ska nötas in utantill.

 

Jag har många goda vänner med i kören och om några veckor ska A, G och jag lyxa oss med en heldag på spa, med bad - behandlingar - slappa stunder med en bok - en massa prat - och sen en god middag på nåt schysst ställe. Vi har detta som en tradition sedan några år tillbaka. Vi är i tre olika faser i livet, en har 2 småbarn, en av oss har 4 tonåringar och en med nyss utflugna barn. Trots detta delar vi så många saker och stöttar varandra i vått och torrt. Det är skönt med sådana vänner!

 

hoppsan, nu har maken satt igång Fuskbyggarna....måste se!

 

vi hörs senare....

 

mortuta

Av Lena - 24 januari 2011 20:50

Vad är det som så många gillar med Solsidan? Ja, däribland undertecknad. Är det så att man känner igen sig? Vill vara en sådan "fin" familj som Mickan m.fl.? Känner sig lika tafflig som Herngrens rollfigur? Bara älskar att ogilla Ove Sundberg? Eller är det så att vi luras av en massiv marknadsföring som bara vill att vi ska 1. se serien då den går i svt. 2. Köpa säsongsboxar (gissa vem som har den första?)

Jag funderade en del över det då jag såg första avsnittet förra veckan. Tyckte egentligen inte att det var sådär oerhört briljant, något förutsägbar i skämten och då tänkte jag att, på sant svensk-vis " jaha, det går inte att upprepa succén...så det så..." Men...tänk då avsnitt 2 kom igår..... då blev jag helt såld igen. Sååå kul, helt hysteriskt roligt. Får lov att böja mig i beundran för den som skrivit manuset.

 

För övrigt så har dagen flutit på bra, haft flitigt jobbande 15-16åringar runt mig hela dagen. Det har varit en mix av engelska verb och adverb, svenska noveller och dikter och så en lung lästimme som avslutning. Hi, hi...det blev så himla lugnt på den timmen att en av killarna somnade över boken. Jag hade inte hjärta att väcka upp honom utan lät honom vila lite extra. Efter timmen visade han mig sin youtube-filmer med skoteråkning och att det var därför han var så himla trött idag.

 

Hastade hemåt, rastade hunden snabbt och blev sen fast i receptböckerna. Dags för veckomatsedel och det är alltid kul att planera. Veckan innehåller lite kyckling, squashplättar och annat smått och framförallt gott.

 

Nej, nu är det dags för jobb. Ska snitsa ihop ett grammatiktest för mina goa och rara niondeklassare.

 

ses i morrn

 

Mortuta

 

 

Av Lena - 23 januari 2011 21:06

  


Så här vackert sken var det under eftermiddagen då jag gick längs älven. Solen hade nästan gått ner och brofästena var läckert upplysta. Trots att det var kallt, - 15 så blev det en väldigt skön promenad med kameran i högsta hugg. Kunde tvärr inte vara ute så länge, tror att man inte ska ha kameran ute så länge i riktig kyla.


Gick förbi ett konstverk och gillar dess former, undrar bara vad den heter.

  

Twister, eller....?


Dagen har innehållit en hel del faktiskt. En lång och kall promenad med stavar och hund och sol och bra musik i öronen fick starta dagen. Grötpannan på spisen då sonen anlände inför innebandymatch, lite småprat och sen dags för match.


Jag jobbade som vanligt i sekretariatet tillsammans med några andra av föreningens eldsjälar. Fartfylld match, sonen gjorde mål och var nog rätt nöjd med sin insats trots att de förlorade. Jag tycker ju alltid att han är såå bra. Partisk? Nja, kanske litegrann, men det tycker jag att mammor får vara...även om sonen är 24 år.


Efter att ha, i nämnd ordning pussat maken grattis-på-födelsedagen, snabbätit lunch, skjutsat till flyget, köpt en liten tårtbit och gått fotopromenad var det då dags för inprovningsmöte i Snowflakes (barbershopkören). Som medlem i musikkommittén ska man delta i detta varje terminsstart och försöka hitta de bäst lämpade av alla som vill vara med. Vi hade tur denna gång och "fångade" två bra lead-sångare. Vi hann till och med öva lite på körens nya låtar. Måste lära mig dom såååå snabbt för att kunna spela in stämman till min tenor-kompisar.


Så....


Nu får jag då äntligen hänga vid tvn och se Morden i Midsomer. Titta lite på de bilder som blev dagens resultat och sen kasta mig över veckans jobb och planering...

Har fått mycket energi idag och tror att det nog räcker till allt som ska göras...


  


Ha det gott alla ute i rymden, vi hörs.


mortuta

Av Lena - 22 januari 2011 23:01

Har ju tänkt sova tidigt och gå upp tidigt....jag är klarvaken och tror att det blir många vakna timmar till...tror att det beror på att jag är ensam i huset....inte van.

 

Okej, har nu läst en timme så då får det bli en film och hoppas på att ögonen ramlar ner nån gång.

Hunden är definitivt inget sällskap, han snarkar i sin bur sedan flera timmar. Skittråkigt.

 

...men Skellefteå vann visst hockeyn....tur!

Mortuta

Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards