Alla inlägg under juni 2012

Av Lena - 26 juni 2012 10:46

 


När.....när ska rubriksättarna i dagstidningarna lära sig att Sverige innehåller både söder, mittimellan och NORR?


Jag vet inte hur många gånger de senaste dagarna jag läst att landet har det värsta regnvädret i juni månad på mannaminne, att det är väderkaos ÖVERALLT och att INGEN har ett bra semesterväder och bla, bla, bla, bla.

Det stör mig litegrann att halva landet på något vis inte finns...eller räknas lika mycket....jag vet att vi inte är riktigt lika många som bor på den här halvan...

 

Jo, jag vet att det varit ett sjujävla regnande i söder och mellanområdet av vårt land men se.....här i norr har det varit och är fortfarande fint, varmt och gosigt.

  Speciellt runt kusten är det fint och där vi råkar bo. Mysigt!!

Fast.....luthersk som man är så ska man väl alltid tillägga .." ja, nu ja...", "...imorgon kan det vara annorlunda.."

 

Midsommar har passerat med sill, tårta och blommor. 

Vi packade våra matpåsar och begav oss som traditionen bjuder ut till Skäret. Där bor ju kära syster och där SKA man vara under midsommarhelgen. Det är nån sorts  familjelag på det...och något som vi alla är ivriga på att bevara.

 

Son, flickvän, syskonbarn och småglinen och så vi själva och husfolket förstås. 

Sol och värme.

God mat och dryck.

Alltså helt perfekta förutsättningar för en bra helg.

 

  Fika och lunch och så lite småtugg och så middag och.....

 

Ingen midsommar utan tävlingar. Grenar som aldrig annars dyker upp och som man av hävd inte heller får öva på i förväg.

 



Mycket tid ägnas åt.....ingenting. På något vis går alla ner i viloläge då man kommer över till ön. Sover lite, pratar en stund, fixar med maten, går en promenad, pratar en stund till...

   

 

 

Tänk att få chansen att hitta en bra bok och läsa den klart under dessa dagar.

    Och inte bli störd!

 

Kenzohunden satt lugnt vid vägkanten, betraktade de som promenerade förbi och vaktade gården från sådant som kunde störa.

   

 


Utvilade åkte vi sen hem på söndagen och börjar längta till nästa gång.....

 

Mortuta

 


Av Lena - 24 juni 2012 20:16

Sommar och semester, ja då är det inte speciellt långa stunder i blogglivet....

 

Men, nåt litet besök är väl på sin plats.

 

Den senaste veckan har Malta varit min vistelseort.

Hunden Penny och dottern har varit mitt härliga sällskap.

 

Under en skön och mycket varm vecka har vi solat, promenerat, pratat, ätit gott, läst åtskilliga böcker och tagit igen lite av all den tid vi varit ifrån varandra...min fina flicka och jag. Samlat ihop lite kvalitetstid så att man kan minnas det sen i vinter igen.

 

Det blev inga besök i affärer den här gången.....förmodligen mest beroende på att det  var så in-i-spiken varmt men också så att det inte fanns nåt shoppingbehov....bara behov av att umgås.

 

Den fina lilla hundflickan Penny var mitt sällskap på tidiga morgon- och sena kvällspromenader.....

 

Bjuder på några fina bilder och jag tror ni fattar att det var urmysigt....

     


Javisst, det undgick oss inte att det pågår ett fotbollsEm...

vi låg i soffan och såg på teve.

Penny, Linnea och jag.


     


Kom hem lagom till midsommar, berättar om de härliga dagarna lite senare....

 

Slutligen

 

STORT GRATTIS till sonens bästa vän Johan som fick sin andra son idag. 

En bra dag alltså!

 

 

Mortuta

 

 

  

 

Av Lena - 10 juni 2012 17:56

 


Tänk så skönt. Det är ingen diskussion om vad som ska ses på teve nuförtiden. 


Vilken tur att vi båda gillar fotboll.


Ikväll bjud vi först på ett stormästarmöte mellan Italien och Spanien.....

men sen är det dags för Irland-Kroatien. Dukar fram kaffe och glass och virar filten om benen.


Hejar förstås på Irland.....



Mortuta

Av Lena - 10 juni 2012 09:46

 


Skulpturer och konst som finns tillgängligt för alla tilltalar mig. Då konsten kommer utanför de tjusiga gallerierna och traditionstyngda museérna blir det så mycket lättare att ta till sig.

Jag ger mig själv mer tillåtelse att tolka och ha ideér om varje konstverk då de står där i en skogsdunge eller på en grässlänt.


Maken o jag firade vår bröllopsdag med bland annat en vandring i en skupltur-park. Ett galleri ute i det fria där man kan stoltsera med en mängd märkliga....en del väldigt vackra....somligt helkonstiga....en del helt fantastiska konstinstallationer.  


 



Då konsten står där...på allmän plats tycker jag det öppnar dörrarna för mer egna tolkningar. Givetvis finns det information att läsa om konstnären och dennes intentioner för konstverket...men min fantasier går ändå mer än vanligt i spinn.


  Badkar i det fria, mina tankar leds då till hästhagar.... 

En mängd stolar hopsvetsade...nåt man kan använda gamla skolmöbler till tro? 

   Denna stol i betong var så oerhört verklighetstrogen och det var lockade verkligen att sätta sig ner och vila lite. Lite lätt tilltufsad och nersutten...en såndär fåtölj som man känner igen.

                               

Kaktusgrill, pinnskog, vilorum i vitt och mycket annat.....











¤¤¤¤¤¤¤


En speciell konstnär tilltalade mig mer än annat.

Någon som jobbar med bokstäver och ord och gör konst av det. 

Då jag närmade mig detta kom tankar om Ordets Makt direkt in i min hjärna.....

 Sammansatt av bokstäver är detta huvud, en människa fylld av ord. Det gäller att använda sina ord och tankar rätt....

      Den enda installationen som är inomhus är detta. En mängd ribbor med trådar, i varje tråd hänger bokstäver som formar ord, meningar och texter. Lyckades dock aldrig riktigt begripa om all text hör ihop...men antar det....

Tänk....om man har svårt att läsa, är dyslektiker eller har andra lässvårigheter...då kanske det känns som detta virrvarr av ord....man får aldrig nån ordning på denna djungel av ord och bokstäver.

Eller....den som verkligen älskar att skriva....eller läsa....känner sig helt omsluten av orden och dess styrka i denna skog av tecken.


Okej....efter att ha varit i denna behagliga röra av kreativitet satt vi så en stund i en annan sorts kreativt myller. Lite fotboll alltså.

  

Uteservering, storbildsteve, mästerskap och en kall öl. Ja tack, det vill vi också ha!



 


Slutligen tackade maken och jag varandra för 28 år som gifta och bestämde oss för att försöka satsa " all in" för lika många år till.....



Mortuta 





Av Lena - 6 juni 2012 19:52

     


Det är fortfarande lite ovant att fira nationaldag. Att gå i parader och vifta med flaggor, stå tillsammans och stolt sjunga Du gamla Du fria är ännu inte något som folk går man ur huse för att göra, ni vet sådär som bl.a norrmän, fransmän och amerikaner gör.

Men vi blir fler och fler.....

Det är nu sju år sen annandag pingst-helgdagen byttes till 6juni-ledighet och det ska väl till rätt många årtionden innan vi får den där rätta tjohej-va skoj- känslan och att kunna visa stolthet över att vi bor här i det här landet. 


Man kan ju alltid fundera över om det skulle fungera bättre att förlägga denna dag till midsommarafton då de flesta av oss har en mång-generationserfarenhet att fira med flaggor och sång....kanske det?


Vi tillbringade dagen på ett hembygdsområde i "makens kommun" där han också var högtidstalare. Med pompa och ståt, flaggor och trumvirvlar vandrade man till området.

     

Erik o Jolina o jag bänkade oss och hörde musikskoleelever spela, välkomnade nya medborgare och hörde stolta på makens kloka ord. 


         



Dessutom kunde vi få ta del av brukshundsklubbens parad och uppvisning. Kul!

Kunde inte låta bli att fantisera om hur vår vildhjärna-setter skulle ha skött sig där.

Han skulle åtminstone vara glad och lycklig....


     


Vi passade också på att besöka ett fint hembygdsmuseum på området.

    Det blev många leenden och igenkännande skratt, fascinerade ögon och kommentarer över imponerande konstruktioner. Såg föregångaren till min gamla symaskin, en urhäftig skrivmaskin, riktigt långa skidor, barnvagn modell de luxe (dvs inte anpassat för oss som rätt ofta kan ha 2 dm blötsnö) och mycket mycket annat. Det var kul att gå där bland alla gamla saker med våra ungdomar.

               









Avslutar med ett citat från Prins Daniels högtidstal i Malmö i dag.



"Att vara svensk är ingen speciell hudfärg.

Det är att dela en plats på jorden och en gemenskap"


Mortuta




Av Lena - 4 juni 2012 20:20

 



Se så fina bakverk man kan få till, med lite tålamod och bra förebilder i receptboken.

Jomenvisst, det har varit kalas i huset.....     


De kära vänninorna kom, vi pratade och skrattade en hel kväll och mat och dryck både smakade väl och såg vackert ut. Herregud vad många ämnesområden som avhandlades, stora och små saker på löpande band. 

Maken, also called "den enhänte servitören" passade upp oss på ett föredömligt sätt, inte ens där finns något att klaga på. Vilken kväll.....


Tack mina vänner....välkommen åter.


   


   

Måndagen kom med fint väder och jobbtimmarna hastade snabbt förbi. Kände redan under cykelturen hemåt att energipåslaget var något bättre än en vanlig måndag....

Så...

jag tänkte bara komma iväg så fort som möjligt.

Men....

hemma i solmyset på läsidan kom sen valmöjligheterna. 


   En mysig stund i solstolen? Ahhh, så skönt alltså! Kanske fresta med en kopp kaffe och ett korsord? Så nära det var att jag föll på mitt eget grepp alltså...






.


 Kom sen raskt till sans igen efter att ha längtat och trängtat efter solåslapparstunden, pratade förstånd med mig själv och vände blicken mot stavarna.

Gåstavar.

Kan se enkelt och trivsamt ut för den oinvigde.....

Phff, då har man inte provat dom där i mitten.

Stavarna från helvetet.....

djävulens påfund....

konstruerat av mjölksyrans vänner.... 


Pumpstavar, med en drös med kilos tryck så fort man trycker ner eländena. Men ack så bra för musklerna och kroppen....måste dock medges. Annars vore jag ju mer än lovligt korkad om jag plågade mig till ingen nytta, eller hur?


Ut och iväg, solen sken även på den stigen där jag halvsprang och gick. Ljuvligt är väl ett liiiite för starkt ord men kanske träningsbehagligt är mer passande?

Nöjda och glada kom vi hem igen. Hunden och jag tävlade om vems tunga som hängde längst....han vann inte helt oväntat.



 Belönade mig sen med lite bär och annat smaskens.....

och SEN solade och sov jag en stund i den där sköna stolen. 


Vad mer en sån här måndag i juni?


¤ Både stora och små i skolans värld börjar bli lite trötta i blicken. Det är svårt att få igång nån större och djuplodande diskussion i klassrummet. S.k LTG-stunder börjar väl smyga sig in här och där....inte såå ofta men det händer väl. 

Vadå? Vad LTG är? Låt Tiden Gå....förstås! Lekar, korsord, film, mattekluringar etc. etc. Initieras av både elever och vuxna beroende på energi och ork. Alternativet är brännboll...mer svettigt dock.


¤ Hejade som en tossing på Pernilla Wiberg igår och hoppades givetvis att hon skulle sopa banan med killarna i Mästarnas Mästare. Pyttsan, inte blev det så inte. 

Fast....nog är han en värdig vinnare...den där Jönsson. Grävde som en mullvad gjorde han i alla fall, var nära på att fastna...hörde jag senare i en radiointervju. 

För övrigt en riktigt kul programform det där, hoppas på en fortsättning.


¤ Det är snart dags för FotbollsEM och familjens herrar åker inom kort iväg för att se fotboll på riktigt. Irländarna och Svenskarna ska nu förenas i Polen med  gröna tröjor och klämmiga hejaramsor. Inga svensk-matcher här inte...nädå, fram med de gröna laget.....


Kan än en gång bara konstatera att försommaren i Norrland  är helt ljuvlig. 

Stanna nu värmen....jag ska inte klaga över mygg och svettig rygg...aldrig mer.


Mortuta


Av Lena - 2 juni 2012 07:56


 


Om jag läst i tidningar och sett på teve att det ska vara skitväder startar suckarnas kör i tanken. Suckar över allt jag inte kan, hinner eller vill göra utomhus i regn och kyla. Sant!

Men då det då inte blir sådär himla trist väder.....ja, då har jag på nåt vis vunnit extratid och får mer energi än vanligt för att fixa och dona ute. 

Så blev det igår.


Nätupplagan av lokaltidningen visade på morgonen bilder på 15 cm nysnö i fjälltrakterna. Alltså 1 juni! Kul....not! 

Nån timme senare, tre grader och med handskar och jacka på begav jag mig till jobbet, beredd på en kylslagen dag.

Nejdå....umgänget med tonåringarna var fantastiskt denna förmiddag, vi diskuterade stora och små värden i livet och jag blev än en gång medveten om hur kloka och stora tankar de kan ha....


Promenaden hem gav sol och värme och svettig kropp eftersom den där jackan inte alls behövdes. Det var bara att sno på sig träningskläderna och ge sig ut. Massor av energi till både hunden och mig.....och det räckte till trädgårdslandet också. Sånt som hade tappats bort om kylan kommit för att stanna.

Bonus alltså!


   





Avslutade dagen med kak/mousse/efterrättsfixande inför dagens stora begivenhet. Till vårt matbord har jag bjudit in ett gäng, för mig mycket betydelsefulla kvinnor.Såna som stöttat och hjälpt mig under året som gått. Än en gång förstår och värdesätter jag lyckan och förmögenheten med vänner och att det inte alltid behövs de där stora gesterna utan räcker med ett samtal, ett sms eller en kopp socker....


Hoppas innerligt att de alla, även de fem som inte kan komma ikväll förstår hur viktiga de är för mig och att jag vill vara samma vän och stöd tillbaka.


Nåja, god mat och en massa surr blir det säkert....Hoppas på en härlig kväll 



   Mortuta  









Presentation


Välkommen att dela mina funderingar...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards